Slinger!

Introductieles Slinger!

60 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen oefenen in communiceren zonder woorden
    • Leerlingen worden fysiek en in fantasie gestimuleerd
  • Voorbereiding en materiaal
    • Laat leerlingen in een kring zitten
    • De opdracht is fysiek, zorg dat leerlingen ruimte hebben
    • Tip: de opdracht kan ook in een speellokaal of gymzaal worden uitgevoerd

Als introducerende opdracht gaan jullie een eigen stukje theater maken.
Iedereen mag meedoen en een eigen stukje bedenken. Door alle losse stukjes achter elkaar te plakken wordt het een heel mooi stuk.

  • 1 huis voor de klas

    Jullie zijn 1 hele dag in het huis waar de hele klas woont. In dit huis kan alles wat je maar kan bedenken. Ga je jagen voor je ontbijt? Of een muurtekening maken met stoepkrijt? Alles is mogelijk in het huis van de hele klas!

    1. Iedere leerling bedenkt een activiteit om te doen in het huis. Voor een extra kader kan een dagritme worden gebruikt (eerst opstaan, dan ontbijt, 1e activiteit, etc.)
    2. Deze activiteit wordt fysiek uitgebeeld. Ga je opstaan? Rek je uit, stap uit je bed, kleed je aan. Je mag dus niet praten!
    3. Alle bewegingen worden een slinger, net als het spel ‘Ik ga op vakantie en neem mee… Met iedere leerling wordt de slinger een stapje langer.
    4. Wie kan alle bewegingen achter elkaar doen?