Slinger!

Afsluitende opdrachten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen evalueren de voorstelling.
    • Leerlingen verwerken de voorstelling met behulp van spel, tekenen of praten.
  • Voorbereidingen en benodigdheden
    • Voor de beweeg-opdrachten is het fijn om een speellokaal of gymzaal ter beschikking te hebben.
    • Voor de beeldende opdrachten zijn papier, potloden en/of stiften nodig.

Er zijn verschillende soorten opdrachten die jullie kunnen doen ter afsluiting.

De bewegingsopdrachten kun je het best in de gymzaal doen. Wel altijd even opwarmen!

Het is leuk bij de opdrachten muziek aan te zetten.

  • Bewegingsopdrachten
    • Kruip door sluip door:

    Laat de kinderen in 3-tallen samen bewegen: onder elkaar door gaan, over elkaar heen, steeds poortjes maken en nieuwe manieren vinden om dicht bij elkaar kruip door sluip door te doen.

    Als het goed gaat, kunnen ze tegelijk als groepje van drie zich verplaatsen door de ruimte.

     

    • Aapjes-achtig:

    Stel je voor dat je half aap half mens bent, hoe zou je dan bewegen? Dit kan met  de hele groep.

    Kijk eventueel een filmpje van aapjes, om beter te zien hoe zij bewegen.

     

    • Maak een roedel (meerdere roedels) van aapjes-achtige kinderen:

    Dieren in een roedel blijven steeds bij elkaar, terwijl ze eten, ergens anders heen gaan, spelen, stoeien. Af en toe kan er 1 afdwalen, maar ze komen altijd weer terug.

     

    • Tegelijk bewegen:

    Ga in 2 tallen naast elkaar staan. Kijk allebei recht vooruit. De 1 begint langzaam te bewegen, de ander probeert tegelijk te gaan, zonder naar de eerste te kijken. Vanuit je ooghoeken kun je meer zien dan je denkt! Lukt het je om zo goed tegelijk te gaan dat de juf of meester niet meer kan zien wie de leider is?

    Variant: 2 tallen die achter elkaar staan.

  • Fantasie opdrachten
    • Wat zijn de regels?

    Met een groepje (4-6 kinderen): bedenk een nieuw spel, dat je samen kunt doen, waarbij je veel moet bewegen. Verzin eigen regels. Laat dan een stukje zien aan een andere groep: kunnen ze raden wat de regels zijn?

    • Rituelen:

    In Slinger! hebben de kinderen een eigen taal en een eigen dans.
    Bedenk met een groepje een eigen volk met een eigen dans, eigen taal, eigen ritueel.

  • Beeldende opddrachten
    • Eigen huis

    In Slinger!  wonen de kinderen in hun eigen huis. Als jij helemaal in je eigen huis woont, waar zou je dan wonen? Hoe ziet je woning eruit? Teken je eigen huis.

    • Teken je taal

    Een taal wordt opgeschreven in letters. Als je een eigen taal hebt verzonnen kan je dus je eigen letters bedenken. Hoe zien jouw letters er uit?