-
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen aangeven wat industrialisatie betekent en omschrijven wat de industrialisatie teweegbracht.
- De leerlingen ervaren een elementair besef van tijd.
- De leerlingen oefenen in het kijken naar en interpreteren van tastbare sporen uit het verleden.
- Leerlingen leven zich in, in het leven van mensen van vroeger tijden (en becommentariëren dat vanuit hun eigen tijd).
-
Benodigdheden
Geen
De opkomst van machines
Tussen 1850 en 1900 veranderde de wereld ontzettend snel! Dit kwam door de industrialisatie.
Klik hier en bekijk de eerste 11 minuten van het filmpje over de industriële revolutie.
Beelden van het verleden
Foto’s maak je nooit zonder reden. Je wilt iets vasthouden om er in de toekomst op terug te kunnen kijken: hoe gezellig je verjaardag was toen je 5 was, de dag dat je leerde fietsen of hoe je oma of opa eruitzagen toen je klein was.
Hieronder zie je 4 foto’s uit de begintijd van de industrialisatie. Beantwoord bij elke foto de onderstaande vragen.
- Wat is er op de foto te zien? Wat kun je allemaal ontdekken?
- Waarom zou deze foto zijn gemaakt? Wat wilde de fotograaf vasthouden voor de toekomst?
Industrieel erfgoed in de buurt
In de tijd van de industrialisatie werden er veel fabrieken gebouwd. Deze fabrieken noemen we tegenwoordig industrieel erfgoed. Dat willen we graag bewaren om ons eraan te herinneren hoe het leven vroeger was.
Hieronder zie je foto’s van gebouwen van jouw dorp of stad uit die tijd.
Goed fout!?
Soms weet je het zeker: dit had nooit mogen gebeuren! Met de kennis van nu, én met de kennis van toen. Maar soms kan je ook wel begrijpen dat de geschiedenis is gegaan, zoals het is gegaan… Goed of fout…