Schoffels en schoorstenen in Vijfheerenlanden

Dansen als een machine

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen vertalen de beweging van een machine naar een beweging in hun eigen lijf
    • De leerlingen kijken naar elkaars beweging en bedenken manieren om de bewegingen op elkaar aan te laten sluiten
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Voor opdracht 3: EXTRA: klassenfabriek is er wat ruimte nodig, dus dan is het goed om de tafels en stoelen aan de kant te schuiven.

Bewegingsfabriek

In de vorige les hebben jullie gezien en gehoord welke invloed de industriële revolutie heeft gehad op de kunsten. In deze les gaan jullie aan de slag om zelf jullie eigen industriële dansmoves te bedenken.

Bekijk onderstaande filmpjes. Welke verschillende (machinale) bewegingen vallen je op? Let op onder andere de manier van bewegen, snelheid, ritmes en herhaling.

Opdracht

Je hebt bewegingen en geluiden in het filmpje gezien. Ga nu in tweetallen een machinale beweging bedenken. Jullie bedenken het samen, en doen deze beweging allebei.

Let op: je krijgt er vijf minuten de tijd voor! Het gaat om één beweging die je kunt blijven herhalen. Je mag je hele lichaam gebruiken of één lichaamsdeel. Laat de bewegingen aan elkaar zien.

  • Gaat de beweging snel of langzaam?
  • Is de beweging hoog of laag?
  • Welke vormen neemt je lichaam aan? Is het lichaam hoekig, recht, lang, opgevouwen, of een hele andere vorm?

Kies de muziek die je hierbij wilt gebruiken.

Muziek 1

Muziek 2

Muziek 3

EXTRA: klassenfabriek

Kunnen jullie met alle bewegingen die jullie hebben gemaakt gezamenlijk een machine vormen? Moet er nog iets aan worden aangepast zodat het goed op elkaar aansluit? Ga in een rij naast elkaar staan en vorm gezamenlijk een ketting van beweging en zo jullie eigen klassikale machine/lopende band.

 

Of…voer zoals in onderstaande film allemaal tegelijk dezelfde beweging uit, alsof jullie samen één onderdeel van een machine zijn.

Onthoud deze bewegingen voor de volgende les! Daar is het de inspiratiebron.