Landschap Erfgoed Utrect

Schoffels en schoorstenen in Vijfheerenlanden

4 lessen

Groep 7-8

De invloed van de industriële revolutie

  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en de wereld

    Kunstzinnige oriëntatie

    Industrialisatie

  • Projectdoelen
    • Leerlingen kunnen aangeven welke invloed de industrialisatie heeft gehad op het dagelijks leven van de mens, hun eigen omgeving en op de kunsten (met nadruk op dans).
    • De leerlingen ervaren een elementair besef van tijd.
    • Leerlingen oefenen in het kijken naar en interpreteren van tastbare sporen uit het verleden.
  • Gastdocent

    Jesper Schampaert

    In september 2021 opende ik, Jesper Schampaert, de deuren van mijn eigen dansschool J’Dance! Een nieuw avontuur begon en één van mijn grootste dromen werd werkelijkheid. Inmiddels is mijn dansschool gegroeid en deel ik mijn passie voor dans op meerdere locaties met kinderen, jongeren en volwassenen.

  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Mocht de gastles (les 4) binnenschools plaatsvinden, zorg dan dat het speellokaal of de gymzaal gereserveerd, leeg en schoon is.
    • Mocht de gastles (les 4) buitenschools plaatsvinden, zorg dan dat er van tevoren is afgesproken hoe jullie daar komen en of jullie eventueel hulpouders nodig hebben.

    Weet je niet waar of wanneer de gastles plaatsvindt? Die informatie kun je vinden in Planned Culture.

Industrialisatie

Rond 1850 begon de industriële revolutie. Een nieuw tijdperk waarin veel veranderde in een korte tijd. In dit project onderzoeken leerlingen hoe het dagelijks leven van de mens vanaf 1850 door de industrialisatie is veranderd en welke invloed deze veranderingen hebben gehad op de maatschappij en de (dans)kunst.

Onder leiding van een dansdocent worden de begrippen die bij deze periode horen (sneller werken, ritme, herhaling, saaier/eentoniger) voelbaar gemaakt door de inzet van dans.