Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Rondje om de kerk
Bezoek aan de kerk
45 minuten
Onderweg naar de kerk maken de leerlingen een fotoserie. In de kerk luisteren ze naar het verhaal van Frederika en ontdekken zo naar wie zij op zoek is.
Lesdoelen
De leerlingen leren zien dat de kerk nu minder herkenbaar is als landmark dan vroeger.
De leerlingen kennen de kerk in de eigen woonplaats.
Voorbereiding en benodigdheden
Bekijk je rooster (op de website van Kunst Centraal) om te zien wanneer je de kerk bezoekt en hoe laat en waar je verwacht wordt. Regel indien nodig een paar hulpouders voor het kerkbezoek, en zorg dat ze weten wat er van hen wordt verwacht.
Lees de uitnodigingsbrief hardop en bereid de leerlingen voor op het bezoek aan de kerk.
Hartelijk bedankt voor jullie antwoord op mijn brief. Ik ben zo blij dat ik nu weet in welke plaats mijn voorvader Frederik geleefd heeft. Ik ben er onmiddellijk naartoe gegaan om te kijken wat ik verder over hem te weten kon komen. Ik ben gaan kijken op het plein en gaan vragen aan mensen op straat. Maar daar werd ik niets wijzer van. Uiteindelijk ben ik naar de historische kring gegaan. Dat zijn mensen die alles willen weten van de geschiedenis van jullie dorp. Ja, en die wisten me veel meer te vertellen over mijn voorvader Frederik.
Weten jullie nog dat ik jullie een bladzijde stuurde uit een boekje? Dat was de enige bladzijde die ik had. Maar de mensen van de historische kring hadden de rest van het boekje. Daarin staat het hele verhaal van mijn voorvader. Een heel bijzonder verhaal. Ik kan dat niet zomaar in een brief zetten. Daarom vraag ik jullie om naar de kerk te komen. Want die kerk speelt een belangrijke rol in het verhaal van mijn voorvader. Ik beloof jullie dan dat ik het spannende verhaal van mijn voorvader daar zal vertellen.
De ‘Grote kerk’ is een ruime middeleeuwse kerk, met een karakteristieke toren die uit de veertiende eeuw stamt. Rond het jaar 1000 moet op dezelfde plaats, waar de Lange Linschoten in de Hollandse IJssel uitkomt, al een kleine kerk hebben gestaan. De kerk was gebouwd van tufsteen en had romaanse vensters met ronde bogen. Onder de kerk zijn nu nog resten van deze oude kerk te vinden. In de middeleeuwen groeide de bevolking van Oudewater. De kerk werd te klein en moest uitgebreid worden. Dat gebeurde in verschillende fasen. Dat kun je goed zien aan het plaatje hieronder. In 1250 werd de kerk uitgebreid tot een kruiskerk. Pas rond 1300 kwam de toren erbij. Daarna werd aan beide kanten het koor verbreed. Vervolgens werden de zijgevels rechtgetrokken, waardoor een hallenkerk ontstond. In de 16e eeuw kwamen er nog enkele uitbouwen bij. De kerk is gebouwd van baksteen.
Uiteindelijk werd het een hallenkerk in gotische stijl, met hoge vensters met spitse bogen. Als je naar het dak kijkt, zie je dat hij uit drie beuken (hallen) bestaat die ongeveer even groot zijn en naast elkaar liggen. De St. Michaelskerk was eerst een katholieke kerk, maar na de Reformatie werd het een protestantse kerk, en dat is hij nog steeds. Alle altaren en beelden werden toen uit de kerk weggehaald.
Bijzondere toren
De rechthoekige toren van de kerk is bijzonder, omdat hij een zadeldak (puntdak) heeft. De uiteinden daarvan zijn afgevlakt. Kerktorens met een zadeldak zie je in Nederland vooral in Friesland. We weten niet waarom de toren in Oudewater ook zo’n dak gekregen heeft. Aan de toren kun je Oudewater dus vanuit de verte goed herkennen! Zeker vroeger was dat zo, toen er nog weinig andere hoge gebouwen in Oudewater waren. De toren is 42 meter hoog en heeft vier verdiepingen. Hij werd vroeger ook als uitkijk- en verdedigingstoren gebruikt en was onderdeel van de vestingwerken van de stad. Naar alle kanten zijn er kijkgaten in de toren gemaakt. Onderin de toren zit de hoofdingang van de kerk. Aan vier kanten van de toren zit een klok. Aan de oostkant is er ook een dakkapel met daarin het carillon (klokkenspel).
Het is bijzonder dat de kerk en de toren er nog zijn. In 1575 is Oudewater verwoest door de Spanjaarden. Alleen de St. Michaelskerk en de kapel van het St. Ursulaklooster zijn behouden gebleven.
Foto’s maken
Maak onderweg naar de kerk een serie foto’s:
Maak de eerste foto bij de school. Fotografeer in de richting waar de kerk staat. Het is niet erg als je hem nog niet kunt zien.
Maak een eindje verder weer een foto.
Ga zo door tot je bij de kerk bent. De kerk staat dus in elk geval op de laatste foto! Maar misschien zie je hem al eerder…
Bij de kerk wacht Frederika je op. Binnen vertelt zij het verhaal over haar voorvader.
Nagesprek
Hoe vond je het om in de kerk te zijn?
Was je hier al eens eerder geweest?
Welke nieuwe dingen heb je gezien en gehoord?
Wat vond je bijzonder in het verhaal?
Onderweg heb je foto’s gemaakt. Wanneer kwam de kerk in beeld?
Wat kwam je onderweg tegen waardoor je de kerk niet (goed) kon zien?