-
Projectdoelen
- de kerk in je eigen woonplaats (her)kennen
- je inleven in een andere tijd
- informatie uit verschillende bronnen halen
- kijken en vergelijken
- kennis en ervaringen creatief verwerken
-
Praktische informatie en voorbereiding
- Bekijk voor je begint de introductiefilm over het project (de film is niet bedoeld voor de leerlingen). In de film is de verteller een man, maar het is ook mogelijk dat een vrouw deze rol speelt. In plaats van een antwoordkaart sturen de leerlingen een mail.
- In het rooster van je school vind je wanneer je in de kerk wordt verwacht. Zorg dat je vóór die tijd de eerste twee lessen hebt gedaan! Zo begrijpen de leerlingen waar het verhaal in de kerk over gaat.
Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden. -
Thema's en leergebieden
Wereldoriëntatie , geschiedenis, theater, mediakunst
-
21e-eeuwse vaardigheden
Communicatie, informatievaardigheden
Frederika Kortenhorst heeft op zolder een dagboekfragment, een beursje en een oude prent met een kerktoren gevonden. Wat hebben ze met elkaar te maken? Welk dorp staat er op de prent?
Als je het antwoord hebt gevonden, kom je naar de kerk om het verhaal over Frederika’s overgrootvader te horen. Die reisde in de 19e eeuw als jongetje in zijn eentje door de provincie. ANWB-borden, Tomtom en Google Maps bestonden nog niet. Hoe wist hij dan waar hij was en welk dorp er in de verte lag?