Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Rondje om de kerk
Bezoek aan de kerk
45 minuten
Onderweg naar de kerk maken de leerlingen een fotoserie. In de kerk luisteren ze naar het verhaal van Frederika en ontdekken zo naar wie zij op zoek is.
Lesdoelen
De leerlingen leren zien dat de kerk nu minder herkenbaar is als landmark dan vroeger.
De leerlingen kennen de kerk in de eigen woonplaats.
Voorbereiding en benodigdheden
Bekijk je rooster (op de website van Kunst Centraal) om te zien wanneer je de kerk bezoekt en hoe laat en waar je verwacht wordt. Regel indien nodig een paar hulpouders voor het kerkbezoek, en zorg dat ze weten wat er van hen wordt verwacht.
Lees de uitnodigingsbrief hardop en bereid de leerlingen voor op het bezoek aan de kerk.
Hartelijk bedankt voor jullie antwoord op mijn brief. Ik ben zo blij dat ik nu weet in welke plaats mijn voorvader Frederik geleefd heeft. Ik ben er onmiddellijk naartoe gegaan om te kijken wat ik verder over hem te weten kon komen. Ik ben gaan kijken op het plein en gaan vragen aan mensen op straat. Maar daar werd ik niets wijzer van. Uiteindelijk ben ik naar de historische kring gegaan. Dat zijn mensen die alles willen weten van de geschiedenis van jullie dorp. Ja, en die wisten me veel meer te vertellen over mijn voorvader Frederik.
Weten jullie nog dat ik jullie een bladzijde stuurde uit een boekje? Dat was de enige bladzijde die ik had. Maar de mensen van de historische kring hadden de rest van het boekje. Daarin staat het hele verhaal van mijn voorvader. Een heel bijzonder verhaal. Ik kan dat niet zomaar in een brief zetten. Daarom vraag ik jullie om naar de kerk te komen. Want die kerk speelt een belangrijke rol in het verhaal van mijn voorvader. Ik beloof jullie dan dat ik het spannende verhaal van mijn voorvader daar zal vertellen.
De St. Nicolaaskerk is de oudste kerk van IJsselstein. Op deze plek werd in 1310 voor het eerst een kerk gebouwd. Van deze kerk is nu weinig meer over, doordat die ruim honderd jaar later werd verwoest. In de 15e eeuw is hij weer opgebouwd. De kerk stamt dus uit de late middeleeuwen. Hij heeft een hoofdbeuk met aan beide kanten een zijbeuk. Boven het portaal was het gerverskamertje, waar de priester of de dominee zich klaarmaakte voor de viering. Hier kon je alleen vanuit de kerk komen. Mogelijk werd deze ruimte ook als schatkamer gebruikt en werden hier waardevolle spullen bewaard.
De toren is van na de middeleeuwen, uit de 16e eeuw. Die is gebouwd in renaissancestijl. De onderbouw bestaat uit drie vierkante lagen. Daarboven zijn drie achtkanten gebouwd met daar bovenop de spits. Bijzonder is dat de toren niet in het midden aan de westzijde van de kerk staat, maar iets naar het zuiden. Dit komt waarschijnlijk doordat de kerk dichtbij de stadsmuur stond en er daardoor weinig ruimte was om te bouwen. Aan de buitenkant van de toren bevindt zich een zonnewijzer uit het jaar 1599.
In 1911 is de kerk verwoest door een grote brand. Het interieur en de torenspits gingen compleet verloren. Later is de kerk gerestaureerd.
Bijzonder aan het interieur zijn de twee laatmiddeleeuwse grafmonumenten.
Het oudste is uit 1350. Dit is een grafmonument voor de stichter van de kerk (Gijsbrecht van Amstel) met zijn familie. Aan de voeten van de vrouwen ligt een hond, als symbool van trouw. Bij de mannen is dat een leeuw, als symbool van kracht en moed.
Het andere grafmonument dateert uit 1475 en is gemaakt voor Aleida van Culemborg, de vrouw van Frederick van Egmond. Aan haar hoofdeinden zitten twee engeltjes en aan haar voeten ligt een hond.
Binnen hangt een bord met de namen van alle predikanten die hier hebben gestaan.
Foto’s maken
Maak onderweg naar de kerk een serie foto’s:
Maak de eerste foto bij de school. Fotografeer in de richting waar de kerk staat. Het is niet erg als je hem nog niet kunt zien.
Maak een eindje verder weer een foto.
Ga zo door tot je bij de kerk bent. De kerk staat dus in elk geval op de laatste foto! Maar misschien zie je hem al eerder…
Bij de kerk wacht Frederika je op. Binnen vertelt zij het verhaal over haar voorvader.
Nagesprek
Hoe vond je het om in de kerk te zijn?
Was je hier al eens eerder geweest?
Welke nieuwe dingen heb je gezien en gehoord?
Wat vond je bijzonder in het verhaal?
Onderweg heb je foto’s gemaakt. Wanneer kwam de kerk in beeld?
Wat kwam je onderweg tegen waardoor je de kerk niet (goed) kon zien?