Rondje om de kerk

De kerk als landmark

40 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen maken kennis met de kerk als landmark en een kerk in Houten. Ze leren:

    • Dat kerktorens op elkaar lijken maar toch verschillend zijn
    • Observeren en vergelijken

De kerk was vroeger het hoogste gebouw van een dorp of stad. Je kon hem al van veraf zien. Elke kerktoren is weer anders. Zo kon je aan vorm van de kerktoren het dorp of de stad herkennen.

  • Hoe weet jij de weg?
    • Hoe weet jij waar je bent of waar je naartoe moet?
    • Gebruik je herkenningspunten onderweg, zoals een bijzondere boom, een gebouw, een straathoek…?
    • Welke hoge gebouwen ken je in je eigen woonplaats? Zijn die nieuw of oud?
    • Welke andere hulpmiddelen kun je gebruiken om te weten hoe je moet lopen/fietsen?

Elke kerktoren is anders…

…maar sommige lijken wel heel erg op elkaar! De bouwers gebruikten dezelfde voorbeelden en aapten elkaar na. Kijk maar eens naar de torens hierboven.

  • Welke kerktorens vind jij op elkaar lijken? Leg uit!

Sommige kerken zijn heel oud, andere zijn nieuw. Veel oude torens zien er niet meer precies zo uit als toen ze gebouwd werden. Soms zijn torens beschadigd geraakt door brand of oorlog en daarna weer opgeknapt. Of er zijn later stukken bij gebouwd in een nieuwe mode.

De kerk bij jou in de buurt

  • Lijkt de toren op één of meer torens op de tekening hierboven?
  • Op welke het meest? Waaraan zie je dat?
  • Hoe herken je een kerk?

    Je herkent een kerk aan:

    • de vorm van de toren
    • de versieringen
    • de vorm van het dak
    • de vorm van de ramen
    • het aantal verdiepingen
    • de klok
    • de haan op de toren