Ridder Allegonda

Na de voorstelling

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien
    • De leerlingen gaan aan de slag met hun verbeelding naar aanleiding van de thematiek van de voorstelling en zetten deze verbeelding om in beeld
  • In het kort

    De verwerking van de voorstelling bestaat uit vier korte delen en een extra opdracht die je eventueel erna kunt doen.

    • Deel 1: Kringgesprek over voorstelling (klassikaal) – 15 min
    • Deel 2: Draak tekenen – 30 min
    • Deel 3: Kringgesprek over beroepen (klassikaal) – 5 min
    • Deel 4: Beroepen uitbeelden (klassikaal) – 20 min
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Voor deel 2:

    • Tekenspullen
    • 1 A4 per leerling
    • Als je dit met klei wilt doen, heb je dat bij deze opdracht nodig

    Voor deel 4:

    • Kleding voor beroepen
    • Accessoires voor beroepen

1: Kringgesprek

Jullie hebben de voorstelling Ridder Allegonda gezien!

Weten jullie nog wat er allemaal tijdens de voorstelling gebeurd is?

  • Wat heb je allemaal gezien tijdens de voorstelling?
  • Wat vond je mooi, grappig, spannend?
  • Wie zorgde(n) er voor Allegonda, toen zij klein was?
  • Voor wie zorgde de kleine vogel, Tuur?
  • Wat wilde de koningin dat Allegonda zou worden? En wat wilde Allegonda?
  • Wat was het lievelingseten van Tuur en wat was het lievelingseten van Allegonda?
  • Van wie was de brief voor Allegonda?
  • Wie gingen er allemaal mee op reis?
  • Hoe is de draak verslagen?
  • Hoe zag de draak er eigenlijk uit?

2: Draak tekenen

In de voorstelling is niet alles letterlijk uitgebeeld, het paleis van de prins, het kasteel van de prinses en de draak zijn niet echt te zien. Je krijgt een plaatje in het hoofd door het verhaal, net als bij lezen gebeurt.

Soms lukt het meteen om iets in je hoofd te bedenken, en soms duurt het even.

  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Tekenspullen
    • 1 wit A4 per leerling
Jullie mogen allemaal je ogen even dichtdoen.
Ridder Allegonda zit op zijn paard en ziet de draak…
  • Hoe ziet de draak er uit?
  • Hoe groot is je draak?
  • En hoe staat je draak: rechtop of op vier poten?
  • Hoe ziet zijn kop eruit: zijn huid, zijn ogen, zijn oren, zijn haren?
  • Waarmee is zijn lijf bedekt: met haren, schubben of veren?
  • Hoe zien zijn poten er uit? Dik of dun? Met klauwen? Hoeveel zijn het er?
  • Welke kleuren hebben de verschillende delen van zijn lijf?
Open je ogen, pak tekengerei en teken wat je hebt gezien!

3: Kringgesprek beroepen

In de voorstelling komen veel verschillende soorten beroepen voor. Weet je het nog? Vul onderstaande woorden in:

Allegonda was geboren als een […]. Zij moest net als haar vader […] worden.

  • Wat wilde Allegonda zelf worden? Hoe is haar dat gelukt?
  • Wat was het beroep van haar moeder en van jufr. Jannie?
  • Wat wil jij later worden?
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Verzamel kleding en attributen die bij verschillende beroepen passen. Doe ze in een mooie kist en zet deze in de kring.

4: Beroepen uitbeelden

We gaan een spel doen over beroepen.

  • Tover de kleding / attributen één voor één tevoorschijn. Bij wie hoort dit? Wat weten jullie over dit beroep?
  • Laat een leerling een attribuut aanwijzen in de kist en het attribuut wordt onder een gekleurd kleed gelegd. De leerling kiest op deze manier het beroep dat hij gaat uitbeelden. Andere leerlingen raden en als het goed geraden is, laat die leerling het kleed eraf halen en de beurt overnemen.

EXTRA: Pannenkoeken eten

Tijdens de voorstelling op haar 18-de verjaardag eet Allegonda pannenkoeken. Hoe feestelijk is het om na afloop in de klas met de leerlingen pannenkoeken te eten!
Ouders kunnen deze misschien wel maken en aanleveren, je kunt ze ook kant en klaar kopen in de supermarkt.

Vergeet de poedersuiker niet 😉