Ridder Allegonda

3 lessen

Groep 1-4

Spannende en grappige poppentheater voorstelling

Ridder Allegonda

Ridder Allegonda is een verhalende, spannende en interactieve voorstelling, waarbij de leerlingen actief betrokken worden en beleven hoe je dromen kunt waarmaken. In de voorstelling zitten herkenbare thema’s zoals: worden wat je wilt, moed, vriendschap, prinsen & prinsessen en ridders.

In deze eigentijdse versie is Allegonda een kleine prinses, die in de wieg gelegd is om Koningin te worden. Ze is enig kind, dus veel keus heeft ze niet. Maar Allegonda ziet dit anders, zij weet namelijk één ding zeker: zij wordt ridder! Is Allegonda eigenwijs of juist eigen-en-wijs? Of zij op haar 18e verjaardag echt koningin zal worden, is dan ook maar de vraag…

  • Over Popcontact

    Popcontact is een kleinschalig poppentheater, van Anke van Vliet-Zwiers uit Hilversum.
    Leerlingen gaan mee in de magische wereld van het poppenspel in voorstellingen uit koffers of kasten. De voorstellingen worden ervaren als sfeervol, intiem en vrolijk! Daarnaast verzorgt Popcontact creatieve workshops voor leerlingen èn cursus poppenspel voor leerkrachten.

    Anke van Vliet-Zwiers is een poppenspeelster die de werelden van poppentheater, onderwijs en zorg goed kent. Popcontact speelt op basisscholen, speciaal (basis)onderwijs, kinderopvang èn binnen de zorg. U vindt meer informatie op de site.

  • Thema
    • Theater
    • Poppen
    • Ridders en kastelen
    • Beroepen
  • Leergebieden
    • Kunstzinnige oriëntatie
  • 21e eeuwse vaardigheden
    • Creatief denken
    • Communiceren
  • Kerndoelen

    De voorstelling en het lesmateriaal komen tegemoet aan de drie kerndoelen binnen het leergebied kunstzinnige oriëntatie:

    • Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
    • Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
    • Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.