-
Lesdoelen
De leerlingen:
- leren hoe je een boodschap over kunt brengen met een foto
- leren hoe het maakproces van een fotograaf in zijn werk gaat: Meerdere foto’s maken, goed kijken, vergelijken en kiezen wat het beste shot is
-
Benodigdheden
De leerkracht zorgt voor:
- Locatie voor de fotograaf (Bijvoorbeeld: een opgeruimd lokaal, gymzaal of aula of bij mooi weer een plek buiten)
- De ingevulde ouderbrieven over toestemming voor het maken van de foto’s
- Werkblad 4
- (school) mailadres waar de fotograaf foto’s naartoe kan sturen
- Maak een tijdschema en zorg dat elk groepje met spullen op tijd klaar staat
De fotograaf zorgt voor:
- Camera en eventuele studio-apparatuur
- Kookwekker
- Eventuele extra attributen voor op de foto
-
Planning
Introductie fotograaf – Klassikaal – 5 min.
Foto’s maken – Om de beurt, per groepje 20 min. Plan de pauze van de leerlingen dus zo dat de fotograaf de groepjes aaneengesloten kan fotograferen. Terwijl de fotograaf foto’s maakt met een groepje, kan de leerkracht met de rest van de klas de werkbladen uit les 2 verder afmaken.
Afsluiting met fotograaf – Klassikaal – 5 min.
Checklist voor de foto
- Zorg dat je op tijd klaar staat
- Zorg dat je de juiste kleren draagt
- Zorg dat je alle spullen hebt
- Zorg dat je weet hoe je moet gaan staan, zitten, liggen…
Download werkblad 4
Download werkbladen
Maak nu werkblad 4 bij de foto die je in les 2 hebt bekeken.