Landschap Erfgoed Utrect

Plaatselijke figuren

5 lessen

Groep 5-6

Op zoek naar portretten en hun betekenis

  • Projectdoelen

    Leerlingen:

    • leren wat een portret is
    • leren hoe de eerste fotografische portretten werden gemaakt
    • maken kennis met portretten van plaatselijke figuren
    • leven zich in, in een andere persoon en een andere tijd
    • oefenen in het maken van een portretfoto
  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en je omgeving, Kunstzinnige oriëntatie

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Communiceren

De leerlingen leren de geschiedenis van een persoon uit de eigen omgeving kennen via een oude portretfoto. Daarna maken zij onder leiding van een gastdocent zelf portretten. Deze portretfoto’s worden via een tentoonstelling in de school of klas geëxposeerd.

  • Voorbereiding

    Voor aanvang project:

    • Voor de fotografieles is toestemming van ouders nodig. Deze kun je vragen aan de hand van ouderbrieven.
    • Voor de fotografieles is het speellokaal nodig
  • Olivier van Hartingsveldt en diverse Historische Verenigingen

    Olivier van Hartingsveldt

    De relatie tussen mensen en de verhoudingen tussen mens en dier zijn een vaak terugkerend thema in mijn werk. Vooral de wijze waarop huisdieren in Nederland volledig geïntegreerd zijn in de leefomgeving van de mens vind ik fascinerend en heeft geresulteerd in het langlopende project ‘Pronkstukjes’ Het is een antropologische zoektocht naar de mens via het dier.

    Historische verenigingen

    De oude portretfoto’s in het lesmateriaal zijn beschikbaar gesteld door de volgende historische verenigingen:

    • Het land van Brederode: deze vereniging wil de interesse wekken voor de historie van Vianen en haar directe omgeving. Dat doet zij onder meer door het houden van voordrachten, excursies en tentoonstellingen.
    • Historische Vereniging Ameide en Tienhoven: deze vereniging houdt zich bezig met de bevordering van de belangstelling voor de plaatselijke historie. Daarnaast houdt de vereniging zich actief bezig met de beoefening van de plaatselijke en regionale geschiedenis.
    • Vereniging Historisch Lexmond en Hei -en Boeicop:  deze vereniging wil de kennis over de geschiedenis in het algemeen en die van Lexmond en Hei- en Boeicop in het bijzonder bevorderen.
    • Stichting Honswijk-Everdingen: deze vereniging wil het behoud én de ontwikkeling van beide forten en hun omgeving bevorderen. Dat doet zij door informatie te verstrekken en bij te dragen aan educatie over de cultuurhistorische en landschappelijke functie van de forten en hun omgeving. Ook organiseert de vereniging activiteiten.