Plaatselijke figuren

Fotograaf in de klas

120 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • leren hoe je een boodschap over kunt brengen met een foto
    • leren hoe het maakproces van een fotograaf in zijn werk gaat: Meerdere foto’s maken, goed kijken, vergelijken en kiezen wat het beste shot is
  • Benodigdheden

    De leerkracht zorgt voor:

    • een opgeruimd lokaal/gymzaal/aula waar de fotograaf kan werken. Bij mooi weer kan er buiten worden gefotografeerd.
    • een mapje met ingevulde toestemmingsformulieren van ouders om hun kind herkenbaar in beeld te brengen
    • uitgeprinte werkbladen: Print ieder werkblad 5 of 6x (afhankelijk van de klassengrootte)

    Werkblad 4A, 4B, 4C, 4D, 4E

    • (school) e-mailadres waar de fotograaf foto’s naartoe kan sturen

    De fotograaf zorgt voor:

    • camera en eventueel studio-apparatuur zoals een achtergrond stellage en licht.
    • kookwekker
    • eventuele extra attributen voor op de foto
  • Voorbereiding
    • Voor aanvang van de gastles moet inzichtelijk zijn welke kinderen in beeld mogen gebracht worden, en welke niet. De toestemmingsformulieren heb je in een mapje klaarliggen.
    • Reserveer het speellokaal.
    • Zorg ervoor dat elk groepje alle meegenomen spullen hebben klaarliggen en eventueel speciale kleding al aanhebben voor de komst van de fotograaf.
Let op! De fotograaf heeft 20 minuten om ieder groepje te portretteren. Dit betekent dat er voor hem/haar geen ochtendpauze is, maar dat er achter elkaar doorgewerkt wordt. Plan de pauze van de leerlingen dus zo dat de fotograaf de groepjes aaneengesloten kan fotograferen.

Welke fotograaf zou er op bezoek komen? Wat voor foto’s zou de fotograaf maken?

En welk verhaal zou er achter de foto’s zitten? Vraag maar raak!

  • Waar denkt een fotograaf over na tijdens het fotograferen?
    • verband tussen de personen
    • houding en compositie
    • versterkende attributen
    • hoe kun je een foto interessant maken?

Op de foto

Zijn jullie er allemaal klaar voor? In ongeveer 20 minuten gaat ieder groepje op de foto. Zorg dat alle attributen klaarliggen zodat er vlot gewisseld kan worden.

Portretten uit het verleden

(begeleid door de leerkracht)

 

  • In les 2 hebben jullie foto's bekeken die lang geleden gemaakt zijn in de gemeente waar jullie wonen. Maak de werkbladen die bij de foto's horen.

    (Werkblad 4A, 4B, 4C, 4D, 4E)