Personeelshandboek

Algemene informatie

Kunst Centraal is een partnerorganisatie van de provincie Utrecht. Zij versterkt de binnenschoolse cultuureducatie in de provincie Utrecht. Kunst Centraal is op 1 januari 2002 ontstaan uit een fusie van drie regionale instellingen.

 

Kunst Centraal ontvangt:

  • Exploitatiesubsidie van de provincie Utrecht voor haar diensten in het primair onderwijs. Dit betreft alle gemeenten in de provincie Utrecht met uitzondering van Utrecht en Amersfoort. De subsidie wordt toegekend op basis van een beleidsplan dat vier kalenderjaren beslaat.
  • Projectsubsidie van de provincie Utrecht voor haar diensten in het voortgezet onderwijs voor de periode 2020 – 2023. Dit betreft alle gemeenten in de provincie Utrecht.
Het beleidsplan geeft een breder beeld over de ambities van Kunst Centraal.
Bekijk beleidsplan

Business Model Canvas

Dit model laat een ‘snap shot’ zien van Kunst Centraal. Centraal staat onze missie. Het model visualiseert hoe de samenhang is van de negen basisfundamenten van de organisatie. Het model helpt om uit te zoomen en focus aan te brengen.

  • Raad van Toezicht

    Kunst Centraal is een stichting en heeft een Raad van Toezicht. De directeur-bestuurder rapporteert aan de Raad van Toezicht en geeft leiding aan het managementteam. De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden en vergadert minimaal vier keer per jaar.

  • Ondernemingsraad

    Kunst Centraal heeft ook een ondernemingsraad. Deze bestaat uit drie leden en vergadert vier keer per jaar met de directeur-bestuurder. De taken van de OR zijn vastgelegd in de Wet op de ondernemingsraden (WOR). Daarnaast is er een OR reglement waarin is vastgelegd hoe Kunst Centraal de wettelijke taken en bevoegdheden van de OR faciliteert.

  • Preventiemedewerker

    De taken van de preventiemedewerker zijn belegd bij de managementassistent. Wat je als medewerker kan verwachten van de preventiemedewerker kun je hier vinden.

Werken bij Kunst Centraal

 

  • Een goede start is het halve werk

    We willen graag dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen. Op de eerste werkdag van een nieuwe collega zorgt de managementassistente ervoor dat alle medewerkers geïnformeerd zijn en alle benodigde faciliteiten op orde zijn. De leidinggevende draagt zorg voor de kennismaking met de verschillende teams en geeft duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden. Ook zorgt die ervoor dat de nieuwe medewerker ingewerkt wordt.

  • Aandacht voor elkaar

    We staan als organisatie stil bij belangrijke gebeurtenissen in het leven van medewerkers. Bij geboortes, huwelijk en jubilea, maar zeker ook bij het overlijden van naasten of langdurige ziekte wordt in een passende attentie verzorgd. Dit gebeurt in overleg met de leidinggevende en volgens afgesproken richtlijnen.

    Sfeer Centraal is een groepje attente collega’s die in samenspraak met de directeur / bestuurder en de managementassistent de in de CAO bepaalde dienstjubilea en verjaardagen verzorgt. Zij organiseren ook de kerstborrel en het startontbijt.

    Ieder jaar organiseert een ander groepje collega’s het cultureel uitje. Het programma begint doorgaans aan het begin van de middag en wordt afgesloten met een etentje. Deelname is verplicht. Men krijgt hiervoor 6 uur. De keuze om de ochtend voorafgaand aan het uitje te werken ligt bij de werknemer. Reiskosten kunnen worden gedeclareerd.

  • Afscheid van Kunst Centraal

    Vaak betekent het vertrek van een medewerker een verlies voor de organisatie. Vooral als iemand goed ingewerkt is en er investeringen in de vorm van opleidingen en dergelijke gedaan zijn. Wij vinden het dan ook belangrijk te weten wat medewerkers beweegt om ontslag te nemen. Elke vertrekkende medewerker krijgt daarom een exitgesprek. De informatie uit dit gesprek gebruiken we onder meer bij de selectie van een nieuwe kandidaat voor de desbetreffende functie.

    Ook aan de beëindiging van het dienstverband wordt aandacht besteed. In overleg met de betrokkene en in afstemming met de leidinggevende organiseren collega’s een passend afscheid. De directe collega’s zorgen voor een cadeau.

  • Werving & selectie

    Als er een betaalde vacature ontstaat dan volgen we een wervings- en selectieprocedure. Deze is erop gericht een zo goed mogelijke kandidaat te vinden. Vacatures worden in principe altijd in- en extern uitgezet. Interne sollicitanten worden sowieso uitgenodigd voor een eerste gesprek.

    Naast betaalde vacatures biedt Kunst Centraal jaarlijks maximaal twee stageplaatsen. We vinden het belangrijk om bij te dragen aan vakmanschap van de toekomst. Maar ook willen we ons netwerk uitbreiden en mensen leren kennen die met een nieuwe blik en actuele kennis betrokken raken bij de activiteiten van Kunst Centraal. Kunst Centraal is erkend leerbedrijf, waardoor we zowel MBO- als HBO-stageplaatsen kunnen aanbieden.

Kernwaarden

Onze kernwaarden zijn ons kompas en leiden ons bij het maken van keuzes. Elke kernwaarde dekt een grotere lading dan enkel dat woord. We vinden het belangrijk dat de kernwaarden te herkennen zijn in de manier waarop we (verbaal en non verbaal) communiceren. Daarom hebben we met elkaar gedragingen geformuleerd die we meenemen in ons dagelijks handelen.

Deskundig

Achterliggende woorden: betrouwbaar, kwaliteit, verantwoordelijkheid

Bijbehorende gedragingen:

  • We hebben verstand van zaken, leveren kwaliteit en blijven ons ontwikkelen
  • We vertalen actuele maatschappelijke thema’s naar onze diensten en producten.
  • We zijn samen verantwoordelijk voor het proces en de taken die ons worden toevertrouwd

Enthousiast

Achterliggende woorden: plezier, speelsheid, avontuur, passie, bezieling, gedrevenheid

Bijbehorende gedragingen:

  • We zijn ons altijd bewust van de waarde van ons werk
  • Met creativiteit en verbeeldingskracht leveren we onze bijdrage
  • We zijn open en nieuwsgierig naar de wereld om ons heen

Inspirerend

Achterliggende woorden: creativiteit, verbeeldingskracht, groei, innovatie

Bijbehorende gedragingen:

  • We zijn zichtbaar, benaderbaar en denken mee
  • We werken samen en waarderen ieders inbreng
  • We zijn herkenbaar en uitnodigend voor iedereen

Toegankelijk

Achterliggende woorden: verbinding, inclusief, gelijkwaardig, waardevol, antenne

Bijbehorende gedragingen:

  • We zijn bevlogen en in voor avontuur
  • We werken met plezier
  • We delen en vieren successen

Gedragscode

We leggen in een gedragscode vast hoe wij met elkaar omgaan. Ongewenst gedrag en onregelmatigheden kun je melden.

  • Onregelmatigheden melden
    • Directeur / bestuurder: onregelmatigheden kun je zonder risico voor je positie bij de directeur-bestuurder melden.
    • Voorzitter Raad van Toezicht: onregelmatigheden die de directeur-bestuurder zelf betreffen meld je bij de voorzitter van de Raad van Toezicht.
    • Preventiemedewerker: zit je iets dwars, dan kun je ook altijd terecht bij de preventiemedewerker.
  • Ongewenst gedrag melden
    • Vertrouwenspersoon: als je te maken hebt met ongewenste omgangsvormen op de werkplek (bijvoorbeeld: seksuele intimidatie, agressie, geweld of pesten) meld je dit bij de externe vertrouwenspersoon. Onze vertrouwenspersoon is Anne Marie Weijers, MfN Registermediator. Haar contactgegevens staan in de adressenlijst.

Hoe blijf je op de hoogte?

Kunst Centraal vindt een goede interne communicatie van groot belang voor het reilen en zeilen van de organisatie. Hiervoor zetten we verschillende middelen in.

Daarnaast:

  • stellen we jaarlijks een focusdocument op voor intern gebruik. Dit geeft aan hoe we gedurende het jaar zullen werken aan de beleidsdoelstellingen.
  • maakt de OR jaarlijks een jaarverslag. Alle goedgekeurde notulen zijn ook voor iedereen toegankelijk. De OR deelt voor het overleg met de bestuurder de agenda.
  • maakt Kunst Centraal jaarlijks een Arboverslag.
Blijf op de hoogte door regelmatig op de website te kijken!

Huisstijl

Om een herkenbaar gezicht te zijn naar de buitenwereld hanteert Kunst Centraal een corporate huisstijl. Deze is doorgevoerd in de website, digitale nieuwsbrieven, persberichten en flyers. Maar ook op e-mail, formele brieven en andere documenten die naar buiten gaan is de huisstijl van toepassing. De huisstijlregels zijn vastgelegd in een Style Guide. In word en powerpoint zijn formats beschikbaar om zelf te gebruiken.

Medewerkers dienen op de hoogte te zijn van de regels voor de huisstijl en zich daaraan te houden.

Codes voor goed bestuur

De cultuursector kenmerkt zich door grote diversiteit, maar voor de gehele sector geldt hetzelfde: het werken met gemengde financiering , risicobeheer, toezicht en verantwoording is zwaarder gaan tellen. Organisaties die zich hiervan bewust zijn, hanteren de Governance Code Cultuur, de fair practice code, de code cultural governance en de code diversiteit en inclusie. Dit zijn instrumenten voor goed bestuur en toezicht in de cultuursector. Het is aan toezichthouders en bestuurders om zich te verhouden tot de principes van deze codes: pas toe of leg uit. In het beleidsplan voor de periode 2021-2024 ‘Cultuureducatie in de volle breedte’ is opgenomen hoe de organisatie uitvoering geeft aan de codes.