PEER

Voor de voorstelling

30 minuten

  • Lesdoelen

    Leerlingen:

    • halen voorkennis op over het theater en naar een voorstelling gaan
    • maken kennis met het thema van de voorstelling (fantaseren en vertellen)
    • oefenen via 2 actieve opdrachten alvast hun eigen vertelkunst
  • Voorbereiding leerkracht
    • Neem de lesbrief van het theatercollectief door
    • Maak ruimte in het lokaal en zet stoelen in een kring
    • Heb je vervoer en eventueel hulpouders geregeld om naar de voorstelling te gaan de volgende les?
Jullie gaan naar de voorstelling 'PEER'

Naar het theater

Wie is er wel eens naar een voorstelling geweest? Wat heb je gezien?

Hoe gedraag je je in een theater en waarom?

Kringgesprek

Bespreek met elkaar de volgende vragen.

Geen enkel antwoord is fout, het antwoord op de vragen kan voor iedereen anders zijn. Dat is helemaal niet erg en (juist) goed!

Start een gesprek op over wanneer je de waarheid verdraaid. Soms om iets mooier te maken, soms zeg je een halve waarheid, soms misschien totaal iets anders?

  • Wie kan er een goede smoes bedenken om niet te hoeven gymen?
  • Wie heeft er wel eens een leugentje om bestwil gebruikt?
  • Ben je wel eens betrapt? Hoe voelde dat?
  • Is iets mooier of groter maken ook liegen?

Smoes

Wie heeft er wel eens een smoes verteld? Laat 3 leerlingen die hun hand opsteken naar de gang gaan. Daar kiezen zij de smoes van 1 van de leerlingen uit. Ze mogen 1 voor 1 terugkomen in de klas, en proberen om de smoes zo overtuigend mogelijk te vertellen.

  • Wie heeft het echt meegemaakt? Waaraan zag je dat?

Waarheid of leugen

Werk in groepjes van 2 of 3. Elk kind bedenkt 2 dingen die waar zijn over zichzelf, en 1 leugen. Laat de leerlingen nadenken over hoe ze het gaan vertellen. Kijk je de andere personen aan terwijl je vertelt of juist niet? Kijk je serieus of met een lach op je gezicht?

  • Wie kon de anderen uit het groepje om de tuin leiden? Hoe deed je dat?