Op weg

Er staat een kist in de klas!

40 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen verbeelden hun fantasie door het maken van een tekening.
  • Voorbereidingen
    • De kist met het beeld van Hanneke Bloemen. (maak de kist nog niet open)
    • Het verhaal ‘Op weg’.
    • Tekenpotloden (2B) en kleine vellen tekenpapier voor alle leerlingen.
    • Zoek in het klaslokaal een plek waar het beeld veilig kan staan én goed door de leerlingen bekeken kan worden. Eerst in de kist, en daarna erbovenop, of op een tafel of kastje.
    • Zorg voor een rustige achtergrond. Hang achter het beeld een groot vel effen papier of een lap donkere stof op.

Een kist in de klas

Er is een kist met een beeld er in op school afgeleverd!

  • Wat zie je? Wat zou het zijn?
  • Waarom zouden er wolkjes op de kist geschilderd zijn?
  • Til de kist (heel voorzichtig!) op. Is hij zwaar?
  • Wat zou er in de kist kunnen zitten?

Op weg

De kist blijft vandaag nog gesloten. Er is al wel een verhaal over het beeld in de kist, waardoor we ons een beetje kunnen gaan voorstellen hoe het beeld eruit zal zien.

Het verhaal
  • Kun je je voorstellen hoe Sarah en Adam op reis gaan met hun vliegende huis?
  • Welke ideeën heeft Adam om te zorgen dat het kan rijden en vliegen?
  • Hoe ziet het vliegende huis eruit, denk je?

Tekening van een vliegend huis

Maak een tekening van het vliegende huis zoals jij denkt dat het er uit ziet. Hoe kan jouw huis vliegen?

Leg de tekeningen naast elkaar op een tafel en kies drie hele verschillende tekeningen om te bespreken.

  • Kan je iets vertellen over jouw vliegende huis?
  • Kan je aanwijzen op je tekening hoe jouw huis kan vliegen? Kijk naar de plek van de wielen, de vleugels, propeller, etc.
  • Waarom heb je het vliegende huis op deze manier getekend?
Morgen gaat de kist open en zien we hoe het vliegende huis van Adam en Sarah er echt uitziet!