Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)

Spelen en werken (bezoek aan Museumwerf Vreeswijk)

75 minuten

  • Voorbereiding
    • Zorg dat van tevoren alle voorbereidende lessen zijn gedaan: er wordt in het museum voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • Maak op school vast 6 groepjes.
    • Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten. Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • De lessen zijn buiten, dus zorg dat de kinderen passend gekleed zijn.
Jullie gaan op bezoek bij Museumwerf Vreeswijk!

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Misschien ga je gezellig met een vriendje of vriendinnetje spelen. Ga je naar voetbal, turnen of ballet. Of je gaat thuis lekker gamen, op de iPad of televisie kijken.

Als Jet en Jan uit school kwamen, dan mochten ze lang niet altijd de hele middag spelen. Vaak moesten ze meehelpen in het huishouden of nog ergens anders werken: sokken stoppen, luiers wassen, koffie malen en nog veel meer.

Pas als al het werk gedaan was, dan was er tijd om uit te rusten en te spelen. Niet op de computer of voor de tv, maar lekker naar buiten: hinkelen, hoepelen, stelten lopen, touwtje springen.

Vertel de leerlingen dat ze vandaag op bezoek gaan bij Museumwerf Vreeswijk en dat zij daar gaan werken, helpen én spelen net zoals Jet en Jan vroeger deden.

Alvast een kijkje nemen?
bekijk
  • Museumwerf Vreeswijk
  • Het museumbezoek
    • Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De museummedewerker kan zich dan geheel op de inhoud richten.
    • Het is leuk als je als leerkracht ‘vliegende keep’ kan zijn en foto’s kan maken.
  • Activiteiten tijdens museumbezoek

    Welkomstwoord en rondleiding: 15 minuten
    De museummedewerker vertelt over de Museumwerf, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.

    Activiteitencircuit: 60 minuten (6 x 10 minuten)
    De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Bij elke activiteit ligt een opdrachtenvel, zodat de begeleider precies weet wat de leerlingen moeten doen.

    Afsluiting: 15 minuten
    Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.