Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)

Maak kennis met Jet en Jan

45 minuten

  • Voorbereiding

    Vraag de leerlingen twee foto’s mee te nemen:

    • één recente foto waar ze met een broer/zus en/of familie op staan.
    • en één zo oud mogelijke familiefoto van hun (over(groot)ouders, liefst met het jaartal waarin deze gemaakt is.

    Tip: Mogen de foto’s niet mee naar school genomen worden? Maak dan een foto en neem deze mee!

  • Wat zien jullie op deze foto? Wat zijn de twee kinderen op de foto van elkaar van elkaar?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Hoe lang geleden zou deze foto gemaakt kunnen zijn? Hoe zie je dat?
  • Wat valt je nog meer op aan de foto?
Deze kinderen heten Jet en Jan en ze zijn broer en zus. Jet en Jan zijn ongeveer even oud als jullie nu zijn, maar dan meer dan 100 jaar geleden! Deze foto komt uit 1910
  • Vergelijk jullie foto's met die van Jet en Jan. Lijken de foto’s op elkaar of juist niet?
  • Wat valt je op aan kleding, schoenen, haar?
  • Wat is het verschil met de foto’s die we tegenwoordig van elkaar maken? Zijn er overeenkomsten?
  • Vergelijk deze foto met die van jullie eigen grootouders. Zien jullie verschillen?
  • Is de foto die jullie hebben meegebracht ouder of jonger dan deze foto?
  • Kan je je voorstellen hoe het zou zijn om in die tijd te leven?

Een tijdlijn

Leg alle meegebrachte foto’s naast elkaar.
Leg de oudste foto links en de jongste foto rechts.

Extra leuk als jullie alle foto's naast elkaar ophangen door de klas en zo de tijdlijn maken!

Extra lessuggestie

Maak een stamboom

Laat de leerlingen een stamboom maken met foto’s van hun eigen familie. Online zijn leuke werkbladen te vinden, bijvoorbeeld bij Juf Bijtje.

Hoe ziet de stamboom van jouw familie eruit? Om te beginnen vul je je eigen naam in, en de naam van je vader en moeder. Wie kun je nog meer toevoegen?