-
Lesdoelen
- De leerlingen ervaren hoe je op een filosofische manier kunt nadenken en praten over het thema vrijheid.
-
Benodigdheden
-
het boek Oorlog zonder vader
-
pen en papier, watervaste stift
-
informatie: Inleveren van de gedichten
-
Filosoferen
Lees onderstaand fragment uit Oorlog zonder vader voor (bladzijde 127/128).
De volgende dag gaat Frank met zijn fiets naar Maarten. Zijn vader wil die eerst goed nakijken voordat ze gaan. In hun schuur zet hij de fiets ondersteboven neer. Zorgvuldig druppelt hij olie op de ketting. Frank en Maarten kijken toe, hun handen diep in de zakken gestoken. Het vriest. ‘Ik wil ook wel mee,’zegt Maarten voorzichtig. ‘Samen kunnen we meer eten meenemen dan jij alleen, pap.’ Zijn adem bevriest terwijl hij praat. Maarten, nergens bang voor. Maarten zijn goede vriend. ‘Nee,’ zegt Maartens vader kortaf. Zijn ogen schieten even naar Frank. Met een ruk zet hij de fiets weer goed. ‘Volgens mij is je fiets er klaar voor, Frank. Ik kom je morgenochtend om zeven uur halen.’ Dan loopt hij met grote stappen de schuur uit. Frank kijkt naar Maarten, die aandachtig naar Franks fiets staart. Hij schaamt zich voor het verschil tussen hen, maar ze weten allebei dat het er is. Maarten heeft een vader, en Frank niet. ‘Je vader vindt het voor jou te gevaarlijk,’ stelt Frank vast. Maarten knikt alleen maar. Hij veegt met de achterkant van zijn hand langs zijn ogen, draait zich om en gaat ook de schuur uit.
Het is oorlog. Veel mensen zijn opgepakt en gevangen genomen. En de Duitsers zijn de baas in Nederland. Je mag niet meer zomaar doen wat je wilt.
Sluit met elkaar het gesprek af
-
Wat is vrijheid voor jou?
-
Welke voorbeelden kun je hiervan geven?
-
Hebben jullie iets ontdekt over vrijheid?
-
Zijn er nieuwe gedachten opgekomen?
Verzamel in tweetallen uitspraken over vrijheid. Alle uitspraken beginnen met: Vrijheid is… Lees de zinnen achter elkaar voor in een voorleesronde!