Niemand weet…

Na de voorstelling

50 minuten

  • In het kort

    De verwerking van de voorstelling bestaat uit twee korte delen

    • Deel 1: nabesprekingsvragen (klassikaal of in groepjes) – 20 min
    • Deel 2: zelf een hoorspel maken (in groepjes) – 30 min
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Voor deel 2:

    • (Eventueel) alvast groepjes maken
    • (Eventueel) spullen verzamelen om geluidseffecten mee te maken, zoals:
      • Plastic
      • Grind
      • Crackers of andere eetbare dingen die veel geluid maken

1. Nabespreken

Deze voorstelling is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Heb jij ook wel eens gelogen? Stuur je verhaal naar info@reuringtheater.nl en wie weet maken we hier ook wel een hoorspel van.

Kijk samen terug op het voorstellingbezoek en bespreek met elkaar onderstaande vragen.

  • Welke personages heb je gezien en/of gehoord?
    • Zelda
    • Vos
    • Docent
    • Meneer Beentjer
    • Moeder van Zelda
    • Receptionist
    • Dokter
  • Welke voorwerpen werden er gebruikt om geluiden na te bootsen?
    • Slagroomspuit was het snuiten van een neus
    • Suiker tussen vingers was peper en zout op een broodje doen
    • Drukken in slijm was de mayo tube
    • Plamuurmes over bezem was het smeren van een broodje
    • Beugel in een bakje was een dop in een dop gooien
    • Klappen in handen met ovenhandschoenen was het schoppen tegen een bal
    • Lopen met schoenen over suiker waren voetstappen
    • Breken van een prei was de zwakke rug van meneer Beentjer
    • Plamuur messen over elkaar heen was het open schuiven van een receptionist raampje
    • Ventilator aanzetten was het maken van röntgenfoto
    • Nepplant was het openmaken van een vulkoek verpakking
    • Hartslag was een theedoek
    • Zagen, boren, hameren en bladblazer was het gipsen van het been
  • Waarover liegt Zelda?

    Zelda liegt om bij Vos in de klas te komen.

  • Wat vond je leuk/eng/grappig/herkenbaar?
  • Wat vond je de leukste scène en waarom?
  • Wat heb jij thuis verteld over de voorstelling?

Zelda heeft niet geleerd voor een hele belangrijke toets. Ze mag altijd bij Vos afkijken, maar dat kan deze keer echt niet. De tafels staan veel te ver uit elkaar. Als ze die toets niet goed maakt moet ze blijven zitten. Dan komen Vos en Zelda (vriendinnen voor het leven) volgend jaar niet bij elkaar in de klas of erger nog niet op dezelfde school. En Zelda en vos kunnen helemaal niet zonder elkaar. Ze bedenkt en smoes om onder de toets uit te komen.

  • Wat zou jij doen als jij Zelda was? En als je Vos was?
  • Zou jij iets doen voor je vrienden wat je eigenlijk liever niet doet, omdat je vrienden bent?
  • Voor de leerkracht

    Als je het leuk vindt, kun je de leerlingen ook een genre meegeven.

    Dat ze er bijvoorbeeld een griezelige/horror scène van moeten maken, of een actiescène, heel komisch, of juist romantisch.

    Dit kun je ook laten aansluiten aan iets waar jullie als klas al mee bezig zijn.

2. Zelf een hoorspel maken

Verzin een verhaaltje en zoek spullen bij elkaar om geluiden na te maken.

  • Maak groepjes van 3 tot 5 leerlingen.
  • Elk groepje verzint een verhaaltje over liegen of vriendschap van minimaal 5 en maximaal 10 zinnen en schrijft het op.
  • 2 of 3 spelers beelden het verhaaltje uit met bewegingen. De anderen maken de geluiden en doen de teksten.
  • Per groepje laat je het aan de klas zien (en horen!).