NAT! Filosofie

Gastles Heeft water een stem?

  • Voorbereiding en benodigdheden
    Voorbereiding

    Een filosofiedocent komt in de klas en gaat zich met de kinderen verwonderen over of water een eigen stem heeft. De kinderen gaan aan de slag aan tafel en later in gesprek in een kring.

    Beluister ter voorbereiding het interview tussen professor Spetter en water en ga met de leerlingen in gesprek.

    Een filosofisch kringgesprek.

    De gespreksleider van een filosofisch gesprek zorgt ervoor dat iedereen naar elkaar luistert, elk antwoord is goed maar wordt wel telkens weer bevraagd zodat het gesprek door blijft lopen.

    Heb je wat meer tijd ter voorbereiding?
    Doe dan alvast het onderzoek “Een zwembad zonder water.”
    Kijk het filmpje en probeer met de klas een filosofisch gesprek te voeren met de vragen die erbij horen.

    Hebben je leerlingen de smaak te pakken, dan kun je de ook de zelfstandige filosofieles doen Een wereld zonder water?

     

     

Professor Spetter vraagt zich af of water een stem heeft. En aan wie kan je dat beter vragen dan aan water zelf!

Luister hier naar het interview.

  • Wat hoorde je in het luisterfragment?
  • Welke vragen stelde professor Spetter aan het water?
  • Wat denk je dat het water antwoordde op de vragen?

Wanneer is een vraag een filosofische vraag?

Als je gaat filosoferen ga je onderzoeken, uitspraken bevragen, logisch denken en vooral vrij denken.

Filosoferen is niet zomaar een gesprek waarbij alles goed is en je samen fantaseert, het gaat om de argumenten die er gegeven worden. Met een dosis interesse in het denken van het kind en door flink door te vragen komt er verwondering en verwarring boven.
Dan is het gesprek geslaagd.

  • Hoe klinkt de stem van water?
  • Kan water zijn eigen stem kiezen?
  • Kan water eigenlijk wel kiezen?

Onderzoek: Een zwembad zonder water

Bekijk het filmpje van een zwembad zonder water.

  • Wat zag je in het filmpje?
  • Wat hoorde je?
  • Hoe klinkt de stem van water in het zwembad?
  • Hoe voelt water zich in het zwembad?
  • Is het nog wel een zwembad?

Professor Spetter is benieuwd!

  • Wat ben je tijdens ons filosofisch gesprek te weten gekomen over water?
  • Wat vond je het meest bijzonder?
  • Heeft water voor jou een stem?
Extra: Maak een tekening over wat je hebt ontdekt.