Dit is professor Spetter. Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Er zijn veel vragen waar ze nog een antwoord op zoekt. Kunnen jullie haar helpen? Trek je kaplaarzen en onderzoeksjas maar aan!
-
Voorbereiding van de gastles (les 3)
Voorbereiding bij gastles (les 3: heeft water een stem?)
Een filosofiedocent komt in de klas en gaat zich met de kinderen verwonderen over of water een eigen stem heeft. De kinderen gaan aan de slag aan tafel en later in gesprek in een kring.
Beluister ter voorbereiding het interview tussen professor Spetter en water (les 3: heeft water een stem?) en ga met de leerlingen in gesprek.
Een filosofisch kringgesprek.
De gespreksleider van een filosofisch gesprek zorgt ervoor dat iedereen naar elkaar luistert, elk antwoord is goed maar wordt wel telkens weer bevraagd zodat het gesprek door blijft lopen.
Heb je wat meer tijd ter voorbereiding?
Doe dan alvast het onderzoek “Een zwembad zonder water.” Te vinden op pagina 3: heeft water een stem?
Kijk het filmpje en probeer met de klas een filosofisch gesprek te voeren met de vragen die erbij horen. -
Gastdocent
Annette Roest
Mijn naam is Annette Roest. Ik ben 48 jaar en heb twee zoons: David (15 jaar) en Thijmen (12 jaar).
Ik hou van onderzoeken. Ik vind het het allerleukst om dat te doen door samen te filosoferen. Dan ga je vragen stellen en daarover samen diep nadenken. Anderen weten soms iets wat jij niet weet en samen weet je bijna altijd meer.
Extra leuk vind ik het om over water te filosoferen. Ik hou namelijk heel erg van zwemmen.
Elke week zwem ik buiten in een kanaal, niet alleen in de lente en de zomer, maar ook in de herfst en winter. Zelfs als het vriest en het water al bijna ijs is geworden, ga ik zwemmen.
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie denken over water!
-
Thema's in het project
Dit project sluit aan bij thema’s als natuurverschijnselen- en elementen en heeft samenhang met de leergebieden Mens & Natuur, Filosofie en Sociaal- emotionele ontwikkeling.
-
Projectdoelen
- Leerlingen onderzoeken het thema water op een speelse manier.
- Leerlingen leren observeren en hier woorden aan geven.
- Leerlingen oefenen het abstract denken door water als entiteit te behandelen.