NAT!

Gastles Kan je water schilderen?

  • Voorbereidingen en benodigdheden

    Nodig:

    • schorten voor elke leerling
    • emmer water of kraan met wasbak

    Voorbereiding Les:

    Bekijk met je leerlingen ter voorbereiding het filmpje met Professor Spetter en doe het onderzoek De kleur van water.

    Voorbereiding lokaal en extra handjes:

    Vraag 1 of 2 hulpouders of leerlingen uit groep 8 om tijdens de les te assisteren. Zij zullen voornamelijk helpen met het stallen van natte werkjes en aanvullen van materialen.

    Reserveer 1 klaslokaal met digibord waar de gastdocent alle spullen gereed kan maken en waar hij/zij gedurende de dag verschillende klassen kan ontvangen. Inrichting lokaal: Maak 5 groepjes tafels. Maak de vensterbank en de kasten vrij voor alle natte kunstwerkjes (ong. 4 per leerling, formaat 10 x 15 cm). Zorg dat je leerlingen schorten dragen. Zet (indien nodig) een emmer water klaar.

     

Kunstenaar en docent Gineke Otter komt op bezoek en ontdekt, met jullie, of je water kunt schilderen. Er wordt onderzocht hoe water beweegt en jullie maken watervormen.

Professor Spetter heeft een vraag.

  • Wat doet professor Spetter hier?
  • Wat is er aan de hand met de kleur van het water?
  • Heb je zelf wel eens water geschilderd? Welke kleuren heb je toen gebruikt?
  • Wat is de vraag van professor Spetter?

Onderzoek 1: De kleur van water

  • Welke kleur heeft water?
  • Welke kleur heeft water uit de kraan? En welke kleur heeft water in de sloot? En in het zwembad?
  • Waarom denk je dat water allerlei verschillende kleuren kan hebben?

Kijk nou wat mooi!

Leg alle kunstwerken in het midden van de kring en ga er samen omheen zitten.

  • Welke kleuren zie je allemaal? En welke vormen?
  • Welk stuk lijkt echt op water? En waar komt dat door?
  • Wat zou je de volgende keer weer doen? En wat absoluut niet?
  • Heb je zelf nog een goed idee hoe je water zou kunnen schilderen?
Maak een waterexpositie met al die mooie kunstwerken die jullie gemaakt hebben!