-
Voorbereidingen en benodigdheden
Nodig:
- schorten voor elke leerling
- emmer water of kraan met wasbak
Voorbereiding Les:
Bekijk met je leerlingen ter voorbereiding het filmpje met Professor Spetter en doe het onderzoek De kleur van water.
Voorbereiding lokaal en extra handjes:
Vraag 1 of 2 hulpouders of leerlingen uit groep 8 om tijdens de les te assisteren. Zij zullen voornamelijk helpen met het stallen van natte werkjes en aanvullen van materialen.
Reserveer 1 klaslokaal met digibord waar de gastdocent alle spullen gereed kan maken en waar hij/zij gedurende de dag verschillende klassen kan ontvangen. Inrichting lokaal: Maak 5 groepjes tafels. Maak de vensterbank en de kasten vrij voor alle natte kunstwerkjes (ong. 4 per leerling, formaat 10 x 15 cm). Zorg dat je leerlingen schorten dragen. Zet (indien nodig) een emmer water klaar.
Helpen met opruimen
Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de leerkracht, kinderen en gastdocent om het lokaal op te ruimen. De gastdocent zal tijdig de les afronden zodat hier ruimte voor is en ze op tijd naar de volgende les kan.
-
Lesdoel
- Leerlingen krijgen de ruimte om te experimenteren met water en kleur.
Kunstenaar en docent Gineke Otter of Petra Smits komt op bezoek en ontdekt, met jullie, of je water kunt schilderen. Er wordt onderzocht hoe water beweegt en jullie maken watervormen.
Professor Spetter heeft een vraag.
Onderzoek 1: De kleur van water

Kijk nou wat mooi!
Leg alle kunstwerken in het midden van de kring en ga er samen omheen zitten.
Maak een waterexpositie met al die mooie kunstwerken die jullie gemaakt hebben!