Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit

Trompet

30 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen leren:

    • meer over een trompet
    • over musici die gebruik maken van dit instrument
    • luisteren naar de muziek en hier vragen over te beantwoorden.
  • Benodigdheden en voorbereiding

    Print één werkblad uit per leerling, in A4.

    In deze les kan je kiezen voor één van de opdrachten, of alledrie. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten.

    • Voor ‘Opdracht 3: Het grote rad der improvisatie’ heb je een abonnement nodig op de website 123Zing. Het is ook mogelijk een proefabonnement te starten.

Introductie

In deze les gaan jullie nóg meer leren over de trompet. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten. Veel plezier!

Opdracht 1: Mnozil Brass

Kijk en luister naar een fragment van het brassensemble Mnozil Brass uit Oostenrijk. Trompettist Thomas Gansch speelt op twee verschillende trompetten… tegelijk!

Probeer je voor te stellen dat je met zowel je linkerhand als je rechterhand perfect zou kunnen tekenen.

  • Probeer ‘Mnozil Brass’ maar eens met zowel je linker als je rechterhand even netjes te schrijven. Thomas kan met beide handen trompet spelen, en nog snel ook!

Opdracht 2: In gesprek met de trompet

Beantwoord de vragen op het werkblad ‘In gesprek met de trompet ’. Als je het antwoord niet weet kun je het ergens opzoeken!

Opdracht 3: Het grote rad der improvisatie

In de methode 123Zing! vind je een opdracht over improviseren. Dat betekent dat je op het moment zelf bedenkt wat je speelt. Je leest dus niet van blad en hebt niet van tevoren bedacht wat je precies gaat doen.

Let op! Voor deze opdracht heb je een abonnement nodig op 123Zing. Het is ook mogelijk een proefabonnement af te sluiten.

Verdeel de klas in 6 groepen. Elke groep kiest een instrument uit het rad dat tijdens het filmpje gaat draaien en improviseert met de klank van hun instrument.

Bekijk de video van 'Het grote rad der improvisatie' en speel het met de klas!
klik hier