Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit

Blokfluit

30 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen leren:

    • meer over een blokfluit
    • over musici die gebruik maken van dit instrument
    • luisteren naar de muziek en hier vragen over te beantwoorden.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Print één werkblad uit per leerling, in A4.

    In deze les kan je kiezen voor één van de opdrachten, of alledrie. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten.

Introductie

In deze les gaan jullie nóg meer leren over de blokfluit. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten. Veel plezier!

Opdracht 1: freestylen

Kijk en luister naar een videofragment met de muzikant Medhat Mamdouh, en beantwoord daarna klassikaal de vragen.

  • Medhat is aan het ‘freestylen’, wat improviseren betekent. Weet je wat improviseren is? (klap open en lees het antwoord)

    Improviseren is als je ter plekke bedenkt wat je speelt, je hebt het niet van tevoren bedacht maar kijkt wat er ‘tevoorschijn komt’ uit je instrument terwijl je muziek maakt.

  • Kun je een voorbeeld noemen van een situatie waarin jij iets hebt geïmproviseerd? Het hoeft niet met muziek te maken te hebben.
  • Als je muzikant zou zijn, zou je liever bestaande muziek willen spelen van bladmuziek, of zou je liever uit je hoofd willen spelen en kunnen improviseren? Waarom?

Medhat Mamdouh is een muzikant uit Egypte. Hij is wereldberoemd geworden door een optreden tijdens het televisieprogramma America’s Got Talent en Italia’s Got Talent. Nu geeft hij optredens over de hele wereld!

Opdracht 2: in gesprek met de blokfluit

Beantwoord de vragen op het werkblad ‘In gesprek met de blokfluit’. Als je het antwoord niet weet kun je het ergens opzoeken!

Opdracht 3: gevoel

Klik hier en kijk naar dit korte filmpje van SchoolTV over Lucy die allerlei blokfluiten bespeelt.

Lucy vertelt dat je gevoel wil overbrengen door muziek te maken. Beantwoord klassikaal de volgende vragen:

  • Wat betekent 'gevoel overbrengen door middel van muziek' denk je?
  • Wat is jouw manier om gevoel over te brengen?
  • Doe jij ook iets in jouw leven waar je zo blij van wordt als Lucy van haar muziek? Vertel!