-
Lesdoelen
De leerlingen leren:
- meer over de dwarsfluit
- over musici die gebruik maken van dit instrument
- luisteren naar de muziek en hier vragen over te beantwoorden
-
Benodigdheden en voorbereiding
- Het werkblad voor opdracht 2
- Tekenpapier en -materialen
Print één werkblad uit per leerling, in A4.
In deze les kan je kiezen voor één van de opdrachten, of alledrie. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten.
Introductie
In deze les gaan jullie nóg meer leren over de dwarsfluit. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten. Veel plezier!
Opdracht 1: instrumenten-uitvinder
Kijk en luister naar dit filmpje van de bijzondere Australische instrumenten-uitvinder Linsey Pollak. Hij laat je zien dat je met álles muziek kunt maken. Hier zie je de fluit die hij heeft gemaakt van… een schep! En je kunt er ook nog mooie ritmes mee maken.
- Bedenk nu drie verschillende ritmische geluiden die je kunt maken op het ritme van de schep, je mag je lijf gebruiken of een voorwerp:
Oefen je geluiden even kort. Tel in je hoofd steeds rustig tot vier. Het tweede geluid maak je twee keer. Op de 2e en 3e tel.
De laatste keer speelt Linsey net een ander ritme. Dan eindigt het fragment. Speel maar met hem mee!
Opdracht 2: werkblad
Beantwoord in gedachten de vragen op het werkblad ‘Dwarsfluit’ en teken het instrument in het hokje van de ‘pasfoto’. De kleuren op het palet zijn geel, rood, groen, donkerblauw of een kleur van je keuze.
Opdracht 3: schilderijtentoonstelling
Bekijk deze video (tot 1 min 15 sec) van een deel uit het beroemde muziekstuk ‘Schilderijententoonstelling’ van de componist Modest Moessorgski, gespeeld door het Toronto Symphony Orchestra. In het stuk speelt de dwarsfluit een grote rol.
Zie je de dwarsfluitisten zitten in het orkest?
De componist schreef de onderdelen van dit muziekstuk bij verschillende schilderijen.
- Kun je raden bij welke van deze drie werken hij het muziekstuk uit de video schreef?
(Bekijk de keuzes door op het oranje oogje van de afbeelding te klikken.)