-
Lesdoelen
De leerlingen leren:
- meer over een accordeon
- over musici die gebruik maken van dit instrument
- luisteren naar de muziek en hier vragen over te beantwoorden.
-
Benodigdheden en voorbereiding
- Het werkblad voor opdracht 2
- Tekenpapier en -materialen
Print één werkblad uit per leerling, in A4.
In deze les kan je kiezen voor één van de opdrachten, of alledrie. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten.
Introductie
In deze les gaan jullie nóg meer leren over de accordeon. Elke opdracht duurt 5 tot 10 minuten. Veel plezier!
Opdracht 1: accordeon en trompet
Kijk en luister naar een videofragment uit een concert van de Belgische accordeonist Tuur Florizoone samen met trompettist Eric Vloeimans en cellist Jörg Brinkmann.
- Doe af en toe je ogen dicht, of staar in de verte, en probeer je voor te stellen bij wat voor een verhaal deze muziek de soundtrack (filmmuziek) zou kunnen zijn.
Denk aan hoe je je voelt bij de muziek, en waar je het aan doet denken. Je mag ook een tekening maken van dat wat je voor je ziet terwijl je luistert.
Beantwoord nu klassikaal de volgende vragen:
Opdracht 2: werkblad
Beantwoord in gedachten de vragen op het werkblad en teken het instrument in het hokje van de ‘pasfoto’. De kleuren op het palet zijn geel, rood, groen, donkerblauw of een kleur van je keuze.
Opdracht 3: maatsoorten
Bekijk het korte filmpje van Lejo met de accordeon in de hoofdrol.
En bekijk daarna het filmpje over de dirigent tot 2 min 7 sec.
Hij legt uit dat muziek verschillende maatsoorten kan hebben. Dat betekent dat de muziek uit stukjes bestaat die verschillende lengtes (aantal tellen) kunnen hebben. Hij laat een maatsoort horen waarbij je steeds opnieuw tot 4 telt, en een maatsoort waarbij je steeds opnieuw tot 3 telt.
Bekijk het filmpje van Lejo nog eens opnieuw (eventueel vanaf 1 min 16 sec) en controleer of het klopt!