Musical Meesters groep 8 lesmateriaal

Dans (keuzeles)

  • Lesdoelen

    De leerlingen

    • gaan actief aan de slag met dans als deeldiscipline van musical
  • Waar gaan we ons op richten?

    Dans is natuurlijk ontzettend breed, en ook voor musical kun je er nog alle kanten mee op. Wat zijn dingen waar we ons op gaan richten?

    • Bewegingen helemaal afmaken
    • Samenkomen met de muziek
    • Goed samen dansen met de andere dansers

Bewegingen helemaal afmaken

Bij dans is het heel belangrijk dat je bewegingen niet afraffelt, tenzij het natuurlijk heel specifiek de bedoeling is.

Om dit even te oefenen pakken we een oude klassieker erbij, die je nog wel kent uit de kleuterklas: hoofd, schouders, knie en teen.

Weet je hem nog? Voor als je een geheugensteuntje nodig hebt:

Steeds groter

Deze mogen jullie allemaal samen doen, en steeds groter maken.

De leerkracht telt van van 0 naar 10. Bij 0 doe je de bewegingen zo klein dat je ze bijna niet ziet. Bij 10 zijn ze zo groot dat je bijna uit je vel barst.

Probeer maar! Als je wilt, kun je er een muziekje naar keuze bij opzetten.

Samenkomen met de muziek

Ook is het heel belangrijk dat de muziek en de bewegingen bij elkaar passen.

  1. Maak groepjes van 4
  2. Kies één van onderstaande nummers uit.
  3. Maak er vier bewegingen van vier tellen op [danswerkblad van Schoffels en Schoorstenen gebruiken?]
  4. Probeer het nu eens op een ander nummer? Klopt het nog? Wat zou je aanpassen?

Goed samenkomen met andere dansers

Bij veel dansnummers in musicals is het heel belangrijk dat je synchroon (samen) danst met andere dansers.

Hiervoor is het dus belangrijk dat je allemaal precies gelijk op de muziek beweegt én elkaar goed in de gaten houdt.

  1. Luister onderstaand nummer.
  2. Verzin met elkaar 4×8 (makkelijke) dansbewegingen op de muziek.
  3. Ga in rijen staan, de mensen die het het makkelijkste kunnen onthouden mogen vooraan.
  4. Zet iemand voor de groep, dit kan ook de leerkracht zijn.
  5. Zodra het ongelijk gaat, zet je de muziek stop en gaan jullie opnieuw.

[zoiets? iig iets met synchroon zijn]