Mijn weg naar school

Mijn weg naar school

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen nemen een plek in hun hoofd waar ze op hun weg naar school langs komen
    • Ze tekenen deze plek en vertellen, schrijven of tekenen er een kort verhaal bij.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Leg de volgende benodigdheden klaar:

    • tekenspullen
    • papier
    • pennen

Heel veel plekken

Iedereen neemt een plek in gedachten waar ze op hun weg naar school langskomen.
Een plek waar je iets leuks mee hebt gemaakt, iets spannends, iets grappigs, of een plek waar je altijd aan een bepaald iemand moet denken. Een plek met een herinnering.

Eventueel kun je het op het digibord opzoeken via bijvoorbeeld Google Maps.

Bespreek de plekken aan de hand van onderstaande vragen.

  • Wie kent deze plek?
  • Wat is er op deze plek te zien?
  • Wat voor soort herinnering of verhaal heb je bij deze plek?
  • Wat voor kleur past bij deze plek?
  • Wat voor woord past er bij deze plek?

Op mijn weg…

Maak een tekening van je plek en schrijf of teken een verhaal erbij, denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende kenmerken:

  • Deze plek is vlak bij huis / school / het huis van… / het zwembad /…
  • Het is hier altijd druk / rustig.
  • Ik zie hier altijd een hond / een poes / mijn vriendjes / de buurman / iemand op de fiets / een rode auto / een vrachtwagen /…
  • Je herinnering aan deze plek
  • Je kunt het niet meer zien, maar er was hier een keer…
  • Het mooiste op deze plek vind ik de scheve stoeptegel / de kromme boom / de sticker op de lantaarnpaal /…
  • Ik voel me vaak blij / vrolijk / rustig / gehaast / bang / verdrietig op deze plek, omdat…
  • Ik vind de kleur … goed bij deze plek passen, omdat…
  • Op deze plek wil ik het liefst rennen / me verstoppen / huppelen / zingen / in de boom klimmen /…