Mijn buurt in beeld

Buurtbeesten

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren op een andere manier kijken naar hun omgeving

    • Ze leren de eigen schoolomgeving door hun zintuigen in te zetten

    • Om zoveel mogelijk punten te halen in het spel is samenwerken en duidelijk schriftelijk communiceren van belang

    Het speldoel
    Word met je groep de grootste buurtbeesten door zoveel mogelijk opdrachtkaarten te spelen en punten te verzamelen!

  • Benodigdheden
    • Het Buurtbeestenspel (de 50 spelkaarten ontvang je van Kunst Centraal)
    • De handleiding voor de leerkracht (met daarin het puntentellingsformulier)
    • Plattegrond van het schoolplein in A3
    • Per leerling: een kleurpotlood in de groepskleur en gum (zie de ‘voorbereiding’ in de handleiding)

    • Iets stevigs waarop je kan tekenen wat vies mag worden, bijvoorbeeld een stuk van een kartonnen doos.

  • Voorbereiding leerkracht
      • Print en verzamel de bovenstaande benodigdheden en lees de handleiding door
      • Verdeel de klas in een even aantal groepjes (bij voorkeur 3 leerlingen per groepje). Ieder groepje krijgt een groepskleur. Twee groepskleuren zijn aan elkaar gekoppeld. Wanneer groepje geel in het spel is, is groepje rood ook in het spel. De Kleuren zijn:

        • Geel en rood
        • Groen en blauw
        • Oranje en lichtblauw
        • Lichtgroen en bruin
        • Paars en roze
    • Maak 1 leerling teamcaptain
    • Bedenkt een signaal om de groep te verzamelen wanneer de tijd op is en deel deze met de klas

Het spel: wie zijn de grootste buurtbeesten?

In deze les spelen jullie het spel Buurtbeesten op het schoolplein. Het doel voor je groepje is om zoveel mogelijk opdrachtkaarten te spelen en punten te verzamelen om zo de grootste buurtbeesten van de klas te worden! 

De klas is verdeeld in groepjes, ieder groepje heeft een teamcaptain. Het spel heeft 2 rondes. Na de eerste ronde wisselen jullie van schoolplein-plattegrond.

Lees klassikaal de volgende onderdelen door, voor jullie het spel beginnen op het schoolplein:

  • Meenemen naar het schoolplein
  • Ronde 1 – tekenen
  • Wissel
  • Ronde 2 – schrijven
  • Meenemen naar het schoolplein
    • Jullie krijgen per leerling een papieren plattegrond, hier schrijf je je naam en groepskleur op.

    • Je neemt de papieren plattegrond, een kleurpotlood in de eigen groepskleur, een gum en iets stevigs om op te tekenen mee.  

    •  De teamcaptain neemt de spelkaarten mee.

Ronde 1 – tekenen

  • In ronde 1 voeren jullie de opdrachten uit die op de opdrachtkaarten staan. De antwoorden teken je op de papieren plattegrond.
  • Laat de opdrachtkaart achter op het schoolplein nadat je je opdracht hebt uitgevoerd.
  • Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.
  • De teamcaptain geeft het aantal gespeelde kaarten door aan de leerkracht.
  • Als jullie eerder klaar zijn geeft de teamcaptain dit ook door, dan hebben jullie een bonuspunt verdiend.

Wissel

  • Na de 1e ronde wisselt ieder groepslid z’n papieren schoolplein-plattegrond met een groepslid van de duo-kleur.
  • Schrijf je naam en groepskleur op de gekregen plattegrond.
  • De klasgenoot met wie jij je plattegrond hebt gewisseld is je duo voor de volgende les!

Ronde 2 – schrijven

  • In ronde 2 gaan jullie weer met hetzelfde team uit ronde 1 op pad.
  • Kijk op de gekregen plattegrond waar het andere groepje een kaart heeft achtergelaten.
  • Zoek deze kaart op en maak de opdracht die op de kaart staat.
  • Schrijf je antwoorden op je papieren-plattegrond. Neem de kaart mee.
  • Speel in 15 minuten zoveel mogelijk kaarten.

LET OP! Bij de hond kan je bonuspunten verdienen.

  • Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.
  • De teamcaptain geeft het aantal gespeelde kaarten door aan de leerkracht.
  • Als jullie eerder klaar zijn geeft de teamcaptain dit ook door, dan hebben jullie een bonuspunt verdiend.
  • Niet alle kaarten kunnen vinden?

    Hebben jullie niet alle kaarten op het schoolplein kunnen vinden? Jullie krijgen nog een paar minuten de tijd om deze kaarten te zoeken.

    Kaarten nóg niet gevonden? Dan stonden ze niet duidelijk op de plattegrond of waren ze niet goed neergelegd. De teamcaptain meldt dit bij de leerkracht. De duo-kleur krijgt voor het aantal niet-gevonden kaarten minpunten.

Wie zijn de grootste buurtbeesten?

Ruim na het spel met elkaar de overgebleven kaarten op het plein op. 

Belangrijk! Bewaar de plattegronden voor de volgende les.

Daarna gaan jullie gaan weer naar binnen. De leerkracht telt de punten. Het groepje of de groepjes met de meeste punten zijn de grootste buurtbeesten van de klas.

  • Voor de leerkracht: puntentelling ronde 1 & 2

    Deze puntentelling staat ook in de handleiding.

    Ronde 1
    • Het aantal gespeelde kaarten per groep.
    • Binnen de tijd alle 5 de kaarten gespeeld? 1 bonuspunt.
    Ronde 2
    • Het aantal gespeelde kaarten per groep.
    • Binnen de tijd alle 5 de kaarten gespeeld? 1 bonuspunt.
    • Kon een groep een kaart niet vinden? Stond deze onduidelijk op de plattegrond of is de kaart weggewaaid?
    • 1 minpunt per niet-gevonden kaart voor de duokleur.
    • Minpunten of bonuspunten gehaald bij de hond.

     

Wie krijgt de titel: grootste buurtbeest van de klas?
Gonneke Prak

Met andere ogen kijken

De volgende les gaan jullie zelf aan de slag als kaartenmakers, met kunstenaar Gonneke Prak. Welke ontdekkingen komen er op jullie kaart?