-
Lesdoelen
-
De leerlingen leren op een andere manier kijken naar hun omgeving
-
Ze leren de eigen schoolomgeving door hun zintuigen in te zetten
-
Om zoveel mogelijk punten te halen in het spel is samenwerken en duidelijk schriftelijk communiceren van belang
Het speldoel
Word met je groep de grootste buurtbeesten door zoveel mogelijk opdrachtkaarten te spelen en punten te verzamelen! -
-
Benodigdheden
- Het Buurtbeestenspel (de 50 spelkaarten ontvang je van Kunst Centraal)
- De handleiding voor de leerkracht (met daarin het puntentellingsformulier)
- Plattegrond van het schoolplein in A3
-
Per leerling: een kleurpotlood in de groepskleur en gum (zie de ‘voorbereiding’ in de handleiding)
-
Iets stevigs waarop je kan tekenen wat vies mag worden, bijvoorbeeld een stuk van een kartonnen doos.
-
Voorbereiding leerkracht
-
- Print en verzamel de bovenstaande benodigdheden en lees de handleiding door
-
Verdeel de klas in een even aantal groepjes (bij voorkeur 3 leerlingen per groepje). Ieder groepje krijgt een groepskleur. Twee groepskleuren zijn aan elkaar gekoppeld. Wanneer groepje geel in het spel is, is groepje rood ook in het spel. De Kleuren zijn:
- Geel en rood
- Groen en blauw
- Oranje en lichtblauw
- Lichtgroen en bruin
- Paars en roze
- Maak 1 leerling teamcaptain
-
Bedenkt een signaal om de groep te verzamelen wanneer de tijd op is en deel deze met de klas
-
Het spel: wie zijn de grootste buurtbeesten?
In deze les spelen jullie het spel Buurtbeesten op het schoolplein. Het doel voor je groepje is om zoveel mogelijk opdrachtkaarten te spelen en punten te verzamelen om zo de grootste buurtbeesten van de klas te worden!
De klas is verdeeld in groepjes, ieder groepje heeft een teamcaptain. Het spel heeft 2 rondes. Na de eerste ronde wisselen jullie van schoolplein-plattegrond.
Lees klassikaal de volgende onderdelen door, voor jullie het spel beginnen op het schoolplein:
- Meenemen naar het schoolplein
- Ronde 1 – tekenen
- Wissel
- Ronde 2 – schrijven
Ronde 1 – tekenen
- In ronde 1 voeren jullie de opdrachten uit die op de opdrachtkaarten staan. De antwoorden teken je op de papieren plattegrond.
- Laat de opdrachtkaart achter op het schoolplein nadat je je opdracht hebt uitgevoerd.
- Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.
- De teamcaptain geeft het aantal gespeelde kaarten door aan de leerkracht.
- Als jullie eerder klaar zijn geeft de teamcaptain dit ook door, dan hebben jullie een bonuspunt verdiend.
Wissel
- Na de 1e ronde wisselt ieder groepslid z’n papieren schoolplein-plattegrond met een groepslid van de duo-kleur.
- Schrijf je naam en groepskleur op de gekregen plattegrond.
- De klasgenoot met wie jij je plattegrond hebt gewisseld is je duo voor de volgende les!
Ronde 2 – schrijven
- In ronde 2 gaan jullie weer met hetzelfde team uit ronde 1 op pad.
- Kijk op de gekregen plattegrond waar het andere groepje een kaart heeft achtergelaten.
- Zoek deze kaart op en maak de opdracht die op de kaart staat.
- Schrijf je antwoorden op je papieren-plattegrond. Neem de kaart mee.
- Speel in 15 minuten zoveel mogelijk kaarten.
LET OP! Bij de hond kan je bonuspunten verdienen.
- Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.
- De teamcaptain geeft het aantal gespeelde kaarten door aan de leerkracht.
- Als jullie eerder klaar zijn geeft de teamcaptain dit ook door, dan hebben jullie een bonuspunt verdiend.
Wie zijn de grootste buurtbeesten?
Ruim na het spel met elkaar de overgebleven kaarten op het plein op.
Belangrijk! Bewaar de plattegronden voor de volgende les.
Daarna gaan jullie gaan weer naar binnen. De leerkracht telt de punten. Het groepje of de groepjes met de meeste punten zijn de grootste buurtbeesten van de klas.
Wie krijgt de titel: grootste buurtbeest van de klas?
Met andere ogen kijken
De volgende les gaan jullie zelf aan de slag als kaartenmakers, met kunstenaar Gonneke Prak. Welke ontdekkingen komen er op jullie kaart?