Liedjes van opa en oma

Verder zingen in de klas

60 minuten

  • Lesdoelen
    • In deze les gaan de leerlingen klassikaal verder met zingen en dansen en daarmee het samen onthouden en doorgeven van liedjes.
    • Ze leren dat liedjes cadeautjes zijn die je kan doorgeven aan iemand anders.
    • Ook wordt er een liedjespot gemaakt waar de leerlingen zelf een liedje in kunnen stoppen dat ze willen bewaren en doorgeven.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Zorg dat je van tevoren de liedjes al even hebt beluisterd en eventueel de bladmuziek geprint.
    • Leg wat ritmische (schud)instrumenten klaar om aanvullend te gebruiken.
  • Aanvullende linkjes

    Benieuwd naar waar meer kinderliedjes met tekst en (blad)muziek te vinden zijn?

Samen verder zingen

Hebben jullie genoten van vorige les? Weten jullie nog welke liedjes jullie allemaal hebben gezongen?

Deze les gaan jullie gezellig samen verder zingen. Met de klas gaan jullie 3 oude kinderliedjes leren en oefenen: één oud-Hollands kinderliedje, één oud kinderliedje uit Italië en één Ghanees ritmeliedje.

In de maneschijn

Dit Nederlandse kinderliedje heb je vast wel eens gehoord. Het is al meer dan 200 jaar oud, maar wordt nog steeds veel gezongen.

Zingen en dansen jullie mee?

  • Liedtekst

    In de maneschijn

    In de maneschijn, in de maneschijn
    klom ik langs het trapje naar het raamkozijn.
    En je raadt het niet, en je raadt het niet
    zo vliegt een vogel en zo zwemt een vis
    zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is.
    En dat is één, en dat is twee
    en dat is dikke, dikke, dikke tante Kee.
    En dat is recht, en dat is krom
    en nu draaien we het wieltje nog eens om, rom bom!

  • Bladmuziek

  • Dansbewegingen
    Tekst Beweging
    In de maneschijn Cirkel in de lucht met de handen op het woord ‘maneschijn’
    Klim ik op een trapje naar het … Omhoog klimmen met de vingers of handen
    … raamkozijn Vierkant maken in de lucht met twee wijsvingers
    En je waagt/raadt het niet Heen en weer zwaaien met de wijsvinger
    Zo doet/vliegt een vogel Vliegen met de handen of armen
    En zo doet/zwemt een vis Slingerende (vis)beweging met de handen tegen elkaar
    Zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is Boenen met de ene hand over de andere
    En dat is één Eén vinger omhoog
    En dat is twee Twee vingers omhoog
    En dat is dikke, dikke, dikke tante Kee Dikke buik suggereren door de armen rond voor buik te houden
    En dat is recht Armen recht vooruit
    En dat is krom Gekromde armen
    En dan draaien we het wieltje nog eens om Om elkaar heen draaiende handen
    Rom bom Vuisten op elkaar slaan, of: 1 klap in handen, 1 klap op knieën

Giro giro tondo

Giro giro tondo is een Italiaans kinderliedje waarbij samen in een kring wordt gedanst.

Zingen en dansen jullie mee?

  • Liedtekst

    Giro giro tondo

    Giro giro tondo,
    casca il mondo,
    casca la terra,
    tutti giù per terra!

    Vertaling:

    Draai, draai in het rond,
    de wereld valt,
    de aarde valt,
    allemaal op de grond!

  • Bladmuziek

  • Dansbewegingen
    1. Maak een kring
    2. Zodra het liedje start, draaien jullie hand in hand in de kring rond
    3. Aan het einde van het lied laten de kinderen zich (zachtjes) op de grond vallen.

Che Che Kule

Che Che Kule is een traditioneel Afrikaans kinderliedje uit Ghana, maar wordt over de hele wereld gezongen!

Zingen en dansen jullie mee?

  • Liedtekst

    Che Che Kule

    Che che kule
    Che che ko-fe-sa
    Kofi sa-langa
    Kakashi langa
    Kum a den de

     

    Vertaling:

    Kijk, kijk goed
    Kijk naar Kofesa
    Kofisa is hier / beweeg met Kofisa
    Kakashi is hier / beweeg met Kakashi
    Buig je hoofd

  • Bladmuziek

  • Dansbewegingen

    Che Che Kule is een vraag en antwoord lied. Zing als leerkracht de eerste regel voor, de kinderen herhalen. Hetzelfde doe je met de bewegingen. Bijvoorbeeld zoals hieronder:

    • Che che kule → klap op de knieën

    • Che che ko-fe-sa → klap in je handen

    • Kofi sa-langa → tik op je schouders

    • Kakashi langa → draai rond

     

    Opties:

    • Laat leerlingen zelf bewegingen verzinnen bij het lied
    • Maak gebruik van ritmische (schud)instrumenten om er zelf ook muziek bij te maken.

Potje vol met liedjes

Wisten jullie dat liedjes eigenlijk cadeautjes zijn? Je krijgt ze van iemand, en je kunt ze doorgeven aan een ander.

Welke liedjes zouden jullie wel willen bewaren en doorgeven aan iemand anders?

  • Maak een liedjespot

    Potje vol met liedjes

    1. Neem een grote glazen pot.
    2. Laat alle leerlingen op een briefje een liedje tekenen (of door de juf of meester opschrijven) welk liedje ze graag zouden willen bewaren en/of doorgeven.
    3. Stop alle liedjes in de pot.
    4. Zeg erbij: “Deze pot zit vol met liedjes. Zo kunnen we ze bewaren…én later weer openmaken om samen te zingen!”

     

    Optie:

    • Je kan de pot ook in de klas laten rouleren, zodat de kinderen de pot mee naar huis kunnen nemen en thuis de liedjes ook kunnen zingen en doorgeven.
    • Of laat de leerlingen allemaal een liedjesbriefje uit de pot pakken en deze mee naar huis nemen om daar samen te zingen en door te geven.
Wie blijft zingen, blijft cadeautjes geven. Zo raken liedjes nooit vergeten of verloren!