-
Lesdoelen
- In deze les gaan de leerlingen klassikaal verder met zingen en dansen en daarmee het samen onthouden en doorgeven van liedjes.
- Ze leren dat liedjes cadeautjes zijn die je kan doorgeven aan iemand anders.
- Ook wordt er een liedjespot gemaakt waar de leerlingen zelf een liedje in kunnen stoppen dat ze willen bewaren en doorgeven.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Zorg dat je van tevoren de liedjes al even hebt beluisterd en eventueel de bladmuziek geprint.
- Leg wat ritmische (schud)instrumenten klaar om aanvullend te gebruiken.
-
Aanvullende linkjes
Benieuwd naar waar meer kinderliedjes met tekst en (blad)muziek te vinden zijn?
- Uitgebreide database (oudhollandse) kinderliedjes
- Kinderliedjes in andere talen
- Luister naar liedjes uit De Liedjesatlas (Kijk voor het bijbehorende boek hier)

Samen verder zingen
Hebben jullie genoten van vorige les? Weten jullie nog welke liedjes jullie allemaal hebben gezongen?
Deze les gaan jullie gezellig samen verder zingen. Met de klas gaan jullie 3 oude kinderliedjes leren en oefenen: één oud-Hollands kinderliedje, één oud kinderliedje uit Italië en één Ghanees ritmeliedje.
In de maneschijn
Dit Nederlandse kinderliedje heb je vast wel eens gehoord. Het is al meer dan 200 jaar oud, maar wordt nog steeds veel gezongen.
Zingen en dansen jullie mee?
Giro giro tondo
Giro giro tondo is een Italiaans kinderliedje waarbij samen in een kring wordt gedanst.
Zingen en dansen jullie mee?
Che Che Kule
Che Che Kule is een traditioneel Afrikaans kinderliedje uit Ghana, maar wordt over de hele wereld gezongen!
Zingen en dansen jullie mee?

Potje vol met liedjes
Wisten jullie dat liedjes eigenlijk cadeautjes zijn? Je krijgt ze van iemand, en je kunt ze doorgeven aan een ander.
Welke liedjes zouden jullie wel willen bewaren en doorgeven aan iemand anders?
Wie blijft zingen, blijft cadeautjes geven. Zo raken liedjes nooit vergeten of verloren!