Landschap Erfgoed Utrect Bindkracht

Liedjes van opa en oma

3 lessen

Groep 1-2

Liedjes van opa en oma

  • Projectdoelen
    • Leerlingen leren over liedjes van vroeger en dat dit een manier is om tradities en verhalen door te geven.
    • Door te zingen uit verschillende landen leren kinderen dat andere mensen ook muziek en tradities hebben (cultureel bewustzijn).
    • De leerlingen begrijpen het idee begrijpen dat sommige dingen oud en waardevol zijn.
    • De leerlingen snappen dat je oude liedjes moet ze blijven zingen om ze niet te vergeten (levend erfgoed).
    • Ze leren structuren van taal, en hoe taal ‘meegegeven’ wordt van mens tot mens.
  • Thema's en leergebieden

    Thema:
    Tradities en feestvieren: van vroeger naar nu en in de toekomst.

    Leergebieden:

    • Mens & Maatschappij
    • Nederlands
  • Kerndoelen (SLO)
    • PO Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
    • PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Wie zingt er wel eens liedjes met (o)pa of (o)ma? Welke liedjes zijn dat?

Liedjes van vroeger maken het mogelijk dat je iets deelt met je (o)pa of (o)ma. En dat je wat leert over de tijd, het land en/of de cultuur waar ze vandaan komen.

Liedjes zijn geen dingen, maar levend erfgoed: je moet ze blijven zingen om ze niet te vergeten.

  • Gastdocent: Mirjam van den Bogaard

    Mirjam van den Bogaard (1969) is theatermaker, actrice, dramadocent, regisseur en fotograaf. Ze studeerde aan de Academie voor Theater (Tilburg), en heeft haar eigen theaterschool, TheaterHuis Gorinchem. Van de EU en de Nederlandse Opleiding Tentoonstelling tot vele instellingen, scholen en festivals, leverde ze maatwerk theater en workshops. Daarnaast maakt ze zelf kleinkunstvoorstellingen.