-
Leerdoelen
De leerlingen leren:
- over de Limes: de Romeinse rijksgrens die dwars door de provincie Utrecht liep;
- dat dit geen harde grens was, maar een plek waar mensen uit verschillende delen van het Romeinse rijk werkten en woonden, die gewoontes van elkaar overnamen, net als nu;
- wat er nu nog zichtbaar is van de gewoontes en voorwerpen van de Romeinen in Nederland;
- hoe een archeoloog werkt;
- dat de Limes sinds kort op de Unesco Werelderfgoedlijst staat!
-
Thema's en leergebieden
Thema
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
- Wonen, bouwen, wereld om je heen
Leergebieden
- Mens en Maatschappij
- Burgerschap
- Archeologie
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Dwars door onze provincie loopt de Limes (spreek uit als: lie-mes), de vroegere grens van het Romeinse Rijk. De Romeinen woonden vroeger namelijk niet alleen in het verre Rome, maar ook hier, in Nederland, helemaal tot aan de provincie Utrecht! Wat deden die Romeinen in Nederland? Hoe kwamen ze hier terecht? En wat hebben ze voor ons achtergelaten?