Langs de Limes

Ontmoet de Romeinen

30 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen weten wat de limes is. Ze weten waar hij liep en hoe deze rijksgrens functioneerde in de tijd van de Romeinen.

Wat is waar?

Jullie hebben net het filmpje van Klokhuis bekeken. Lees samen de volgende stellingen.

  • Als je denkt dat het waar is ga je staan
  • Als je denkt dat het niet waar is blijf je zitten
  • 1. De Limes, de Romeinse rijksgrens, was een grote muur om het hele Romeinse rijk.

    Niet waar

    Er waren wel muren, maar niet overal. In Afrika was de grens bijvoorbeeld de woestijn en in Nederland de rivier de Rijn.

  • 2. We weten nog lang niet alles van de Romeinen.

    Waar

    Er worden nog steeds nieuwe dingen ontdekt door bijvoorbeeld archeologen.

  • 3. Dankzij de Romeinen hebben wij nu riolering.

    Waar

    De Romeinen hebben het riool hier geïntroduceerd.

  • 4. De Romeinen hebben de Domtoren in Utrecht gebouwd.

    Niet waar

    Onder de Domtoren liggen in de bodem wel de resten van een Romeins fort.

  • 5. De Romeinen hadden een groot en moordzuchtig leger.

    Niet waar

    De Romeinen waren helemaal niet zo moordzuchtig. Soms werd er jarenlang niet gevochten. Rond de forten ontstonden hele dorpen met gezinnen. Ze leerden ook graag van gebruiken uit andere gebieden en dreven handel met andere volken.

  • 6. De Romeinen namen onder andere kippen, katten en perziken mee.

    Waar

    En ook nog het lezen, schrijven, riolering en dobbelstenen.

  • 7. Omdat de Romeinen geen moderne machines hadden deden ze veel langer over het bouwen van schepen dan we nu doen.

    Niet waar

    De Romeinen werkten jaren lang steeds aan hetzelfde soort schip, met dezelfde mensen. Op deze manier bouwden ze veel ervaring op en ging de productie van de schepen steeds sneller.

De komende lessen ga je meer leren over de Romeinen in Nederland. Én er komt een archeoloog op bezoek in de klas!