Hoofdschatten

Een verzameling

  • Benodigdheden
    • de Hoofdschatten van de klas
    • potjes (groot genoeg voor de Hoofdschatten)
    • de Hoofdschattenboekjes
  • 60 min

Een kijkje in een ander hoofd…

Jullie hebben met de klas allemaal Hoofdschatten verzameld. Lijkt het je niet leuk om een kijkje in elkaars hoofd te nemen? Misschien vinden andere mensen het ook wel leuk om de Hoofdschatten van jullie klas te zien!

  • Een Hoofdschattenmuseum

    Zorg ervoor dat iedereens Hoofdschat in een eigen potje zit (niet de potjes in de kist) .

    Geef alle potjes een plekje in de klas of maak een opstelling in de klas alsof het een tentoonstelling is. Zorg ervoor dat alle potjes gelabeld zijn.

    Neem een kijkje in elkaars potje.

    • Wat zie je?
    • Waar doet het je aan denken?
    • Wil je meer uitleg? Vraag het aan de konstenaar!
    • Of maak opnieuw een eigen verhaal…

    Of!

    • Nodig ouders of andere klassen uit in jullie museum!

Terugblik

De Hoofdschattenkist moet weer bijna verder gaan reizen. We hebben allemaal Hoofdschatten bekeken en zelf verzameld. Potjes vol.
Nu is het tijd om even wat in een terugblik te stoppen.

Teken op de laatste pagina van je Hoofdschattenboekje een conservenblik. Dit is je Terugblik op het project. Schrijf de antwoorden op de volgende vragen erbij:

  • Hoe kijk je terug op je Hoofdschattenreis? Wat neem je mee?
  • Hoe kijk je nu naar de kunst van Alice?
  • Wat vind je van je eigen Hoofdschat(ten)?
  • Ben jij nu ook een kunstenaar?

Meer Hoofdschatten

Wil je nog meer doen met Hoofdschatten? Of is je Hoofdschattenboekje nog niet vol?

Probeer de volgende oefeningen:

  • Mijn gebruiksaanwijzing

    Hoe moeten ze jou aanpakken om iets gedaan te krijgen? Wanneer sta je te springen om iets te doen en wanneer kunnen ze je maar beter met rust laten?

    Schrijf je eigen gebruiksaanwijzing.

  • Maak je eigen woordenverzameling

    Neem een paar oude tijdschriften en kranten. Blader erdoorheen en knip ten minste 10 woorden of zinnetjes uit.

    • Kijk naar woorden die je leuk, mooi of grappig vindt.
    • Misschien knip je woorden uit die je niet kent
    • Wat gebeurt er als je jouw uitgeknipte woorden naast elkaar legt?
  • Vroeger was ik een kwastje

    Denk terug aan het zadel wat Alice heeft beschilderd in de kist. Daar zag ze iets in om op te schilderen!

    Zoek een voorwerp waarin je iets ziet. Een vorm die je herkent of je ergens aan doet denken.

    Beschilder het voorwerp met acrylverf of teken erop met een watervaste stift. Misschien krijgt het voorwerp een heel nieuw leven?

  • Mijn dag in beeld

    Denk eens terug aan gisteren. Of een dag ergens daarvoor. Hoe zag die dag eruit?
    Je opende je ogen… en toen?

    Teken je hele dag. Zet de gebeurtenissen als een stripverhaal achter elkaar. Schrijf er waar nodig een toelichting bij.

    Laat daarna iemand je dag “lezen”. Begrijpt diegene wat er gebeurde in jouw dag?