-
Leerdoelen
- De leerlingen maken kennis met kunstenaar Alice Jetten en haar Hoofdschatten.
- De leerlingen krijgen inzicht in het verzamelproces van een kunstenaar en kijken met een ander blik naar taal, beeld en hun eigen omgeving.
- De leerlingen zetten hun verbeeldingskracht in en oefenen op een creatieve manier hun taalvaardigheid.
Nederlands:
Kerndoel 9
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kunstzinnige oriëntatie:
- Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal en spel te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
-
Voorbereiding voor de leerkracht
De leerlingen gaan spelen met woorden en beelden en duiken de verwondering in. Daar mag je zelf natuurlijk ook aan meedoen!
- Neem van tevoren zelf een kijkje in de kist, zodat je weet wat de leerlingen zullen vinden.
- Haal de Hoofdschattenboekjes en de doosjes uit de kist en bewaar ze apart.
Het Hoofdschattenkoekoeksboek mag in de kist blijven. - Vraag de kinderen zelf een glazen potje van thuis mee te nemen. De glazen potjes in de kist kunnen tijdelijk worden gebruikt om Hoofdschatten in te bewaren.
- Zorg ervoor dat na het project alles weer netjes in de kist zit. Links onderin de kist vind je de checklist.
- Bonus: In les 4 vind je extra Hoofdschat-oefeningen voor meer verdieping.
Kunstenaar Alice Jetten legt haar gedachten en ervaringen vast. Ze bewaart ze in de vorm van ‘Hoofdschatten’. In dit project gaan we dat zelf ook doen! Daarvoor kijken we bij Alice de kunst af. We verzamelen teksten en beelden en maken er onze eigen Hoofdschatten van.