-
Lesdoelen
- Leerlingen reflecteren op het bezoek aan de waterlinies.
- Leerlingen ontdekken meer over UNESCO Werelderfgoed.
- Leerlingen helpen mee het verhaal over de waterlinies door te vertellen.
-
Benodigdheden
- wit kladpapier (voor elke leerling)
- (kleur)potloden, pen, stiften
- print werkblad 3 (voor elke leerling)
- eventueel computer of tablet
Ontdek waarom en hoe de Hollandse Waterlinies als Werelderfgoed beschermd worden.
Beschermen voor later
Werelderfgoed in Nederland
Soms wordt iets zo uniek gevonden dat het wordt toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst. Werelderfgoed kan een natuurgebied zijn dat nergens anders in de wereld terug te vinden is (bijvoorbeeld de Waddenzee), een bouwwerk dat door mensen is gemaakt (bijvoorbeeld het Rietveld Schröder huis) of een combinatie van deze twee (bijvoorbeeld de Hollandse Waterlinies).
Werelderfgoed is niet per se mooi, maar altijd op een bepaalde manier uniek, van groot belang voor iedereen en onvervangbaar.
Bekijk het UNESCO Werelderfgoed in Nederland
Naar de kaart
Samen beschermen
Alleen UNESCO kan iets tot Werelderfgoed benoemen. UNESCO is een internationale organisatie van de Verenigde Naties. Van erfgoed naar Werelderfgoed is vaak een lange procedure en kan wel 15 jaar duren!
Als iets UNESCO Werelderfgoed is, moeten we er met z’n allen voor zorgen dat deze plekken voor altijd blijven bestaan en dat het bijzondere verhaal doorgegeven wordt aan volgende generaties. Jij kunt hierbij helpen door jouw verhaal over de waterlinie te delen.
Wat vind jij bijzonder aan de Hollandse Waterlinies? Van welk verhaal, foto, beeld of voorwerp gaat jouw hart sneller kloppen? Schrijf of teken het en deel jouw verhaal met anderen! Gebruik werkblad 3.
Meer weten over UNESCO Werelderfgoed?
Bekijk het filmpje