-
Projectdoelen
De Hollandse Waterlinies zijn al jaren het grootste geheim van Nederland. Bijna twee eeuwen lang was het een onneembare barrière voor de vijand. Na de Tweede Wereldoorlog verloor de waterlinie zijn functie en raakte in vergetelheid. De afgelopen 25 jaar ontwaken de waterlinies steeds meer en is er van alles te ontdekken!
In dit project leren de leerlingen het waterlinielandschap lezen en de bijzondere verhalen kennen. Ze ontdekken dat de waterlinies een slimme uitvinding zijn met water als bondgenoot. Ook leren ze wat UNESCO Werelderfgoed is en waarom de Hollandse Waterlinies Werelderfgoed zijn.
Tijdens de derde les gaan de leerlingen op bezoek bij de Hollandse Waterlinies. Ze gaan naar een fort of slot bij hen in de buurt. Hier ontdekken ze de unieke verhalen die bij deze plek horen.
-
Thema's en leergebieden
- Mens en Maatschappij
- Kunst en Cultuur
- Burgerschap
- Nederlands
Aansluitend bij:
- Gynzy: Terra Mission – Thema 5 – Water (groep 5/6)
- Blink Wereld: aardrijkskunde – Thema 2 – Water (groep 6)
- Blink Wereld geïntegreerd: Klimaatkenners (groep 5/6)
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies
Wist je dat je vlakbij een unieke verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat zijn de Hollandse Waterlinies: de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie samen. Een lang lint vol erfgoed dat door onze voorvaderen is bedacht om ons land te beschermen met water!
Tijdens dit lesproject leer je het waterlinielandschap lezen en haal je de unieke verhalen van de waterlinies boven water.