Hollandse Waterlinies

Beschermen voor later

50 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen reflecteren op hun bezoek aan Fort Ruigenhoek.
    • Leerlingen denken na over erfgoed.
  • Benodigdheden
    • Print werkblad 3a, voor elk tweetal of groepje + computers / tablets.
    • OF print werkblad 3b, voor elk tweetal of groepje + knutselspullen voor het maken van maquettes

    Kies voor werkblad 3a OF voor werkblad 3b uit. Bij werkblad 3a gaan de kinderen de plek digitaal markeren op Google Maps of niet digitaal op een plattegrond van de woonplaats. Zorg in het laatste geval voor prints van plattegronden.

    Bij werkblad 3b gaan de kinderen een tekening en maquette maken van het geheime wapen. Hiervoor zijn knutselspullen nodig!

    Opdracht 3a duurt ongeveer 15 minuten,

    Opdracht 3b duurt ongeveer 30 minuten. 

Ontdek waarom Werelderfgoed beschermd wordt en bescherm zelf een speciale plek.

Beschermen voor later

  • Wat vond je bijzonder aan het bezoek aan het fort of interessant om te ontdekken?
  • Is de waterlinie nu nog steeds een goede manier om Nederland te beschermen tegen vijanden? Waarom wel of niet?

    De Nieuwe Hollandse Waterlinie is nu niet meer bruikbaar. Met een vliegtuig vlieg je er zo overheen! Toch wil een groep mensen het bewaren. Zij vinden de waterlinie zo bijzonder dat ze het willen beschermen voor later. Het is daarom een Rijksmonument en wordt beschermd door de Rijksoverheid.

    Er bestaat ook Unesco Werelderfgoed. Dan is iets zo uniek dat het wordt beschermd door UNESCO, een vereniging van de Verenigde Naties. Werelderfgoed vertelt vaak een bijzonder verhaal waarvan mensen vinden dat we het niet mogen vergeten. Verhalen die ons iets leren over vroeger en waarom iets geworden is zoals het nu is.

Werelderfgoed

Bekijk de kaart met Werelderfgoed. Kies twee dingen die jij de moeite waard vindt om te beschermen! Leg uit waarom.
Ga naar de kaart
  • Bespreek
    • Past de Nieuwe Hollandse Waterlinie tussen het Werelderfgoed? Waarom wel of niet?
    • Is het uniek genoeg om te beschermen voor de toekomst?
  • Informatie voor de leerkracht

    Bekijk samen werelderfgoed of laat de kinderen er naar kijken en antwoord geven op de vragen. Dit kan klassikaal of met tablets/ computers in tweetallen.

    Laat de kinderen in het laatste geval bijzonder erfgoed opzoeken op de kaart in landen waar ze ooit zijn geweest via www.unesco.nl/werelderfgoedkaart.

    Het gaat er bij deze opdracht om dat de kinderen zelf hun mening vormen over erfgoed: wanneer is iets mooi en belangrijk genoeg om te bewaren voor nieuwe generaties? Ook worden kinderen zich via deze opdracht bewust dat er veel verschillende soorten erfgoed zijn. Niet alleen gebouwen, maar ook landschappen, bossen en eilanden.

Beschermen in het geheim

De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een bijzondere plek met een bijzonder verhaal. Het is een uitvinding die je niet meteen ziet. Daarom wordt het ook het grootste geheime wapen van Nederland genoemd!

Je gaat in groepjes een bijzondere plek beschermen met een geheim wapen: een goede uitvinding die je niet meteen ziet. Net als de waterlinie!

  • Bespreek in je groepje
    • Wat is voor jullie een bijzondere plek? Denk aan: het speeltuintje, het voetbalveld, het schoolplein, het bos, de schuur of de bibliotheek. Denk er 30 seconden stil over na.
    • Wissel uit: welke plek had iedereen in gedachten?
    • Kies met je groepje 1 plek uit. Voor deze plek gaan jullie een geheim wapen bedenken. Gebruik werkblad 3a of werkblad 3b.
Welk verhaal van de waterlinie vergeet je niet snel? Waarom juist dit verhaal?