Hoeheettut

Na de voorstelling

60 minuten

  • Lesdoelen

    De indicatoren voor culturele vermogens in dit lesmateriaal zijn:

    Reflecterend: R1
    Creërend: C4, C6
    Onderzoekend: O1, O2, O3

    De opdrachten in dit lesmateriaal zijn erop gericht om kinderen te stimuleren te onderzoeken en reflecteren, en om hun fantasie en creatief denken te ontwikkelen.

  • Volgorde

    In dit lesmateriaal zijn een paar prikkelende vragen vooraf gesteld, en de opdrachten zitten als verwerking aan het einde. Deze kunnen echter ook als inspiratie voorafgaand aan de voorstelling worden gegeven.

  • Voorbereiding en benodigdheden

    Letteratorium 3:

    • Tekenspullen
    • Scharen
    • Plakspullen (eventueel)
Het Alfabet

Letteratorium 1

Hierboven vind je een overzicht van alle letters in het alfabet.
Kies er één uit (of knip ze allemaal uit en grabbel een letter met je ogen dicht).
Bekijk je letter heel goed en op alle manieren. Is het een letter die je kent?
Draai de letter eens om, houd ‘m eens op z’n kop?
Is het dan nog steeds een letter of is het dan gewoon een vorm?
Hoe klinkt de letter? En hoe zou die letter klinken als je ‘m omgedraaid uitspreekt, of op z’n kop?

Letteratorium 2

Als je jouw letter hardop zegt, hoe zou dat geluid er dan uit kunnen zien als je het uitbeeldt met
je eigen lijf? Kun je dat geluid laten zien of kan je zo bewegen als de letter klinkt? Bijvoorbeeld:

  • Springen
  • Glijden
  • Klappen
  • Wiebelen
  • Sluipen

Letteratorium 3

Nu kun je je letter gaan veranderen. Van een kale, saaie, gewone en keurige letter naar een zachte,
vrolijke, vieze, zoete, harde, vrolijke, verdrietige, sterke of gekke letter. Je mag ieder materiaal gebruiken,
als je de letter nog maar wel kunt blijven zien en herkennen.

Zet de letter op een stuk papier en teken of plak er omheen.

Letteratorium 4

Kijk welke letters je klasgenootjes gemaakt hebben.
Kunnen jullie met elkaar’s letters woorden maken?
Of kunnen jullie woorden maken die nog niet bestaan?
Hoe klinken die woorden? En wat betekenen ze?
Alles is goed en niets is fout. Het zijn tenslotte jullie eigen letters, klanken, en woorden!

De juf of meester verdeelt jullie in groepjes en dan mag je aan de slag.

Bedankt voor jullie aandacht