Het zand van gisteren

Na de voorstelling

  • Voorbereiding en benodigdheden
    Opdracht 2: Liefdespaartjes

    Maak een kaartje voor elke leerling in de klas, en schrijf op elk kaartje een woord. De dingen die op de kaartjes staan, vormen tweetallen van dingen die bij elkaar horen. Dit zijn:

    • Slot – Sleutel
    • Kop – Schotel
    • Snot – Zakdoek
    • Blad – Boom
    • Zout – Peper
    • Ring – Vinger
    • Schoen – Veter
    • Mes – Vork
    • Pen – Papier
    • Verf – Kwast
    • Donker – Licht
    • Kip – Ei
    • Zon – Maan
    • Appel – Peer
    • Rond – Vierkant
    • Vlieger – Wind
    Opdracht 3: Klassenzee
    • Gekleurde vouwblaadjes
    • Stiften/kleurpotloden
    • Punaise of plakband bootjes om aan de muur te hangen

Weet je nog?

Denk terug aan de voorstelling ‘Het zand van gisteren’ en bespreek klassikaal de volgende vragen:

  • Waar ging de voorstelling over?
  • Waar speelde het verhaal zich af?
  • Welke gevoelens hebben de personages in de voorstelling?
  • Welke tip/welk compliment zou je Felipe willen geven?
  • Ben jij weleens verliefd geweest? Hoe voelde dat?
  • Mag jij weleens iets niet van je ouders, terwijl je het wel graag wilt? Wat doe je dan?

Maak jij met je kaartje een liefdespaartje?

Iedereen in de klas krijgt een kaartje. De dingen die op de kaartjes staan, vormen tweetallen van dingen die bij elkaar horen. Loop door de klas en spreek andere leerlingen aan over je kaartje.

Let op! Je mag niet zeggen wat er op je kaartje staat, maar je mag het wel omschrijven.

Vind de persoon die bij je past, die het kaartje heeft waarmee jij een tweetal vormt.

Klassenzee

In de voorstelling past lakei Louie perfect bij koning Filipe. Ze zijn op slag verliefd op elkaar. Aan het einde van de voorstelling zingt koning Filipe:

Ik laat een vlieger op

en vlieg ermee omhoog

Samen gaan we hoger

dan een regenboog

Ik laat je niet meer los

Ik houd je stevig vast

Er vliegt niks in de lucht

Dat beter bij me past

dan jij

Wie of wat past er het beste bij jou? Schrijf dit in het midden van een (vouw)blaadje. Van het blaadje vouw je volgens de instructie in het onderstaande filmpje een bootje:

Prik of plak alle bootjes met een punaise of plakband aan de muur. Nu is wat het beste bij jou past altijd dicht bij je in de klas, in jullie eigen klassenzee vol persoonlijke bootjes!