Het prinsensprookje

Voor de voorstelling

40 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen laten nadenken over hoe het is om gedwongen samen te zijn met iemand anders
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Papier (1 A4 per leerling)
    • Tekenpotloden
Beste klas: de vertellers van de voorstelling hebben een bericht voor jullie

Lieve jongens en meisjes, en iedereen daar tussenin,
dames en heren,
koeken en peren,

Laat ons onszelf even voorstellen.
Wij zijn De Vertellers,

Wij zijn, zoals misschien in lijn der verwachting ligt, de vertellers van dit sprookje.
Jaha, een sprookje.
Wij sturen jullie dit bericht. En zoals het hoort met een bericht, hebben we een belangrijke boodschap voor jullie.
Een héél belangrijke boodschap.
Jullie worden, samen met een andere klas, een hele nieuwe klas!
Iedereen komt naast iemand nieuws te zitten, en dat wordt je nieuwe beste vriend, waar je alles mee samen gaat doen.
Samen alle opdrachten maken, samen buitenspelen in de pauze, samen gymmen… alles!
En die nieuwe klas, die kennen jullie nog niet. Ze zitten niet bij jullie op school, niet in jullie stad, misschien zelfs niet in jullie land!
Het is volgende week al, dus jullie moeten wel opschieten, zodat jullie er op tijd klaar voor zijn.
Dat betekent dat jullie dapper moeten zijn, vriendschappelijk én avontuurlijk.
Wij vertrouwen erop dat het goed komt.
Veel groeten,

De Vertellers

  • Voor de leerkracht

    Nodig de leerlingen uit om toe te lichten waarom ze hun antwoord geven

    • Vraag door
    • Laat de leerlingen op elkaar reageren
    • Geen enkel antwoord is fout
  • Wat vinden jullie van dit bericht?
  • Zijn jullie dapper, vriendschappelijk en avontuurlijk genoeg?
  • Hebben jullie zin om samen met een onbekende klas een nieuwe klas te worden? Of juist niet?
  • Is het altijd leuk om alles samen met iemand te doen? Wanneer wel? Wanneer niet?
  • Wat zouden jullie belangrijk vinden aan de andere klas?
Tekening maken van de perfecte klas

Jullie mogen allemaal een tekening maken van de perfecte klas, waar je alles wel mee samen zou willen doen.

  • Hoe zien ze eruit?
  • Zijn ze sportief? Creatief? Stoer? Lief?
  • Houden ze van paardrijden? Voetballen? Dansen? Tekenen?
  • Laat het duidelijk zien in je tekening
  • Voor de leerkracht
    • Verzamel alle tekeningen en bekijk ze serieus en onderzoekend
    • Kom tot de conclusie: ze hebben allemaal een totaal andere klas getekend!
Bespreek met elkaar onderstaande vragen
  • Mag iedereen zelf bepalen wie zijn/haar beste vriend is?
  • Hoe weet je of je iemand leuk of aardig genoeg vind om je beste vriend te worden?
  • Kun je wel gedwongen worden om beste vrienden te zijn, zonder dat je weet of diegene wel leuk is?
Brief schrijven

Jullie mogen allemaal een brief schrijven aan De Vertellers waarin jullie beschrijven waarom jullie zelf willen kiezen wie je beste vriend is.

Jullie mogen allemaal hetzelfde beginnen:

 

Beste Vertellers,
Wij schrijven jullie een brief terug omdat we niet zomaar met iemand beste vrienden willen worden.
Wij willen zelf kiezen met wie wij beste vrienden worden, omdat…

  • Voor de leerkracht
    • Verzamel alle brieven
    • Bespreek eventueel nog na wat ze hebben opgeschreven