Het prinsensprookje

Na de voorstelling

15 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien in de voorstelling
    • De leerlingen maken een connectie tussen hun eigen belevingswereld en de thematiek van Het Prinsensprookje
Nagesprek

Jullie hebben de voorstelling Het Prinsensprookje gezien!

Bespreek met elkaar onderstaande vragen in de klas.

  • Voor de leerkracht

    Nodig de leerlingen uit voor een gesprek en gebruik onderstaande vragen als een handvat.

    Vraag vooral door en wijk af van de vragen aan de hand van de antwoorden van de leerlingen.

  • Waarom denk je dat Harrie en Gijs willen trouwen? Hoe zag je dat in de voorstelling?
  • Wat is liefde?

    De boswachters waren bijvoorbeeld verliefd op de natuur en alles om zich heen.

    Wat voor verschillende vormen van liefde bestaan er allemaal?

    Denk aan:

    • Huisdieren
    • Ouders
    • Landen
    • Hobbies
    • Knuffels
    • Kleuren
    • Vrienden
    • Etc.
  • Wie was de held van het verhaal? Waarom? Wat maakt diegene tot een held?

De Vertellers bepalen het verhaal van Harrie en proberen de baas over hem te zijn.

  • Mag dat?
  • Waarom wel en waarom niet?
  • Wanneer wel en wanneer niet?

Harrie moest zich aan de regels van het sprookje houden en wat er hoort bij het zijn van een prins, maar deed dit niet.

  • Wanneer mag je de regels overtreden? Waarom?
  • Hebben jullie wel eens de regels overtreden?