Het Prinsensprookje

Na de voorstelling

15 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien in de voorstelling
    • De leerlingen maken een connectie tussen hun eigen belevingswereld en de thematiek van Het Prinsensprookje
  • Voor de leerkracht: bronnen voor de bespreking van de thematiek

    Wil je met de kinderen in je groep praten over seksuele en genderdiversiteit? Deze tips kunnen je helpen:

    1. Zorg dat je zelf comfortabel bent met het onderwerp. Wat vind jij lastig om te bespreken? Vraag collega’s met ervaring hoe zij het hebben aangepakt.
    2. Maak voordat je begint afspraken met de groep. Bijvoorbeeld: ‘We gebruiken geen scheldwoorden’, ‘Wat we bespreken in de klas blijft in de klas’ en ‘We lachen elkaar niet uit’. Bespreek ook dat wat voor de een als een grap voelt, voor een ander kwetsend kan zijn. Laat weten dat leerlingen over zichzelf mogen vertellen, maar dat het niet hoeft. Zo help je de kinderen hun eigen grenzen te stellen.
    3. Let ook op je eigen taalgebruik. Probeer dat neutraal te houden. Praat niet over ‘gewoon’ en ‘anders’. Als je een liefdesverhaal vertelt, spreek dan bijvoorbeeld ook eens over twee vrouwen die verliefd zijn.
    4. Boeken kunnen helpen bij het bespreekbaar maken van seksuele en genderdiversiteit. Op het platform Gendi van Stichting School & Veiligheid lees je meer over deze boeken. 
    5. Je kunt de kinderen vragen om op een briefje te schrijven wat zij over seksualiteit en relaties denken, en welke vragen zij hebben. Het briefje kunnen ze anoniem inleveren, bijvoorbeeld in een brievenbus in de klas. Dat maakt het minder spannend. Op basis van de vragen uit de klas kijk je naar het doel: wat wil je bereiken met de lessen seksuele vorming?

    Bron: Nederlands Jeugdinstituut

    Voor meer verdieping en werkvormen, kijk ook eens naar dit bestand van De Witte en de Zwarte Zwaan.

Nagesprek

Jullie hebben de voorstelling Het Prinsensprookje gezien!

Uiteindelijk bleek de Liefde toch dichterbij dan Harrie had gedacht.

Bespreek met elkaar onderstaande vragen in de klas.

  • Voor de leerkracht

    Nodig de leerlingen uit voor een gesprek en gebruik onderstaande vragen als een handvat.

    Vraag vooral door en wijk af van de vragen aan de hand van de antwoorden van de leerlingen.

    Belangrijk is dat de leerlingen respectvol blijven ten opzichte van elkaar en de acteurs, ook al zijn ze niet meer live aanwezig. Leg uit dat sommige dingen kwetsend kunnen zijn voor mensen en dat je misschien niet door hebt dat het pijn kan doen als je bepaalde dingen zegt.

    Wel mag ieder zijn mening hebben, mits deze respectvol gebracht wordt, vraag dan vooral door waarom ze dat zo vinden.

  • Zijn er vragen die je hebt of dingen die je graag wilt zeggen na het zien van de voorstelling? Schrijf het op een briefje, en dan kan de juf of meester er een paar uitkiezen.
  • Wat voor soorten Liefde hebben we allemaal gezien in de voorstelling?
    • De boswachters waren bijvoorbeeld verliefd op de natuur en alles om zich heen.
    • Hield de Koningin uiteindelijk van Prins Harrie?

     

  • Wie was de held van het verhaal? Waarom? Wat maakt diegene tot een held?
  • Waren de dingen die je in je rugzak had gestopt bij de voorbereiding handig geweest voor dit avontuur?
De Vertellers bepalen het verhaal van Harrie en proberen de baas over hem te zijn.
  • Mag dat?
  • Waarom wel en waarom niet?
  • Wanneer wel en wanneer niet?
Harrie moest zich aan de regels van het sprookje houden en wat er hoort bij het zijn van een prins, maar deed dit niet.
  • Wanneer mag je de regels overtreden? Waarom?
  • Hebben jullie wel eens de regels overtreden?
Dank jullie wel voor jullie aandacht voor de voorstelling, en hopelijk tot snel!