-
Lesdoelen
- De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien in de voorstelling
- De leerlingen maken een connectie tussen hun eigen belevingswereld en de thematiek van Het Prinsensprookje
-
Voor de leerkracht: bronnen voor de bespreking van de thematiek
5 tips om met de kinderen in je klas te praten over seksuele en genderdiversiteit
Wil je met de kinderen in je groep praten over seksuele en genderdiversiteit? Deze tips kunnen je helpen:
- Zorg dat je zelf comfortabel bent met het onderwerp. Wat vind jij lastig om te bespreken? Vraag collega’s met ervaring hoe zij het hebben aangepakt.
- Maak voordat je begint afspraken met de groep. Bijvoorbeeld: ‘We gebruiken geen scheldwoorden’, ‘Wat we bespreken in de klas blijft in de klas’ en ‘We lachen elkaar niet uit’. Bespreek ook dat wat voor de een als een grap voelt, voor een ander kwetsend kan zijn. Laat weten dat leerlingen over zichzelf mogen vertellen, maar dat het niet hoeft. Zo help je de kinderen hun eigen grenzen te stellen.
- Let ook op je eigen taalgebruik. Probeer dat neutraal te houden. Praat niet over ‘gewoon’ en ‘anders’. Als je een liefdesverhaal vertelt, spreek dan bijvoorbeeld ook eens over twee vrouwen die verliefd zijn.
- Boeken kunnen helpen bij het bespreekbaar maken van seksuele en genderdiversiteit. Op het platform Gendi van Stichting School & Veiligheid lees je meer over deze boeken.
- Je kunt de kinderen vragen om op een briefje te schrijven wat zij over seksualiteit en relaties denken, en welke vragen zij hebben. Het briefje kunnen ze anoniem inleveren, bijvoorbeeld in een brievenbus in de klas. Dat maakt het minder spannend. Op basis van de vragen uit de klas kijk je naar het doel: wat wil je bereiken met de lessen seksuele vorming?
Bron: Nederlands Jeugdinstituut
Voor meer verdieping en werkvormen, kijk ook eens naar dit bestand van De Witte en de Zwarte Zwaan.
Nagesprek
Jullie hebben de voorstelling Het Prinsensprookje gezien!
Uiteindelijk bleek de Liefde toch dichterbij dan Harrie had gedacht.
Bespreek met elkaar onderstaande vragen in de klas.
De Vertellers bepalen het verhaal van Harrie en proberen de baas over hem te zijn.
Harrie moest zich aan de regels van het sprookje houden en wat er hoort bij het zijn van een prins, maar deed dit niet.