Het Centraal Museum

3 lessen

Groep 5-6

Een bezoek aan het oudste stedelijke museum van Nederland

Schilderijen, stoelen, munten, meubels, tekeningen en jurken: wat hoort er allemaal thuis in een museum? Hoe maak je eigenlijk een tentoonstelling? Waarom hebben we musea?

In de programma’s Tentoonstellen doe je zo en Museummakers komen je leerlingen van alles te weten over de wereld van museummakers. Van het maken van tentoonstelling tot de beveiligers op de werkvloer.

 

Het programma bestaat uit een museumles op school en een bezoek aan het museum.
  • Over het Centraal Museum

    Het Centraal Museum verrijkt de bezoeker met kunst en cultuur uit de wereld van Utrecht. Van Rietveld tot de Utrechtse Caravaggisten, van Dick Bruna tot Moesman en van Viktor & Rolf tot het eeuwenoude Utrechtse schip. Een museum waar je geïnspireerd vandaan komt.

    Onderwijs en het Centraal Museum

    In alle programma’s zoekt het museum aansluiting bij de leefwereld van de leerlingen door verbanden te leggen tussen de objecten in het museum en het dagelijks leven. “We willen de leerlingen geïnspireerd, geprikkeld en verwonderd laten raken in het Centraal Museum door de leerlingen vragen stellen, zelf te laten onderzoeken, te laten ontdekken, zelf een mening te laten vormen en ze een fysieke beleving (horen, ruiken) te geven”.

    Meer informatie over het aanbod van het Centraal Museum vind je hier.

  • Praktische informatie

    Extra begeleider:

    De klas wordt in twee groepen verdeeld. Regel daarom een extra begeleider. Van deze begeleider wordt verwacht dat hij/zij de groep kan aansturen.

    Busvervoer:

    Het busvervoer wordt geregeld door Kunst Centraal. De exacte vertrektijden worden per mail gecommuniceerd. De bus brengt jullie naar de Abstederbrug in Utrecht. Dat is op ca. 5 minuten lopen van het Centraal Museum. Na afloop van het bezoek vertrekt de bus van dezelfde plek. De reistijd per rit bedraagt ca. 30 minuten.

    Algemene informatie over het bezoek:

    In de hal van het Centraal Museum staan de museumdocenten je op te wachten. Zij heten daar de klas welkom. De leerlingen worden na ontvangst in het museum in 2 groepen verdeeld (handig is om als leerkracht deze verdeling van tevoren op school al te maken.

  • Thema's in het project
    Dit project sluit aan bij thema’s als verzamelen, presenteren, tentoonstellen en heeft samenhang met de leergebieden Mens & Maatschappij.
  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Samenwerken, creatief denken en handelen