Glas, van werk naar kunstwerk

Van werk naar kunstwerk

30 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen reflecteren op het museumbezoek.
    • Leerlingen leren over verzet tegen kinderarbeid en het kinderwetje van Van Houten
    • Leerlingen maken kennis met glaskunst.
    • Leerlingen reflecteren op de positieve en negatieve kanten van de industrialisatie.

In de vorige les zijn jullie naar het Stedelijk Museum Vianen geweest.

 

  • Wat vonden jullie van het museumbezoek? Wat vonden jullie het leukst/meest bijzonder/gekst?

Hoe zat het ook alweer?

In de eerdere lessen hebben jullie geleerd over hoe er steeds meer fabrieken kwamen door de industrialisatie en dat er ook kinderen in deze fabrieken moesten werken.

 

  • Wat weten jullie nog? Maak samen op het bord een mindmap over fabrieken en kinderarbeid.

In de eerste les hebben jullie een filmpje gekeken over kinderarbeid. Kijk nu de rest van het filmpje (vanaf 1:10)

Video Kinderarbeid in Nederland
Link naar de video
  • Wat vind je ervan dat er regels kwamen voor het werk in de fabriek?
  • Hoe zit het nu? Zouden er nu nog kinderen zijn die moeten werken in plaats van dat ze naar school gaan?

Van werk naar kunstwerk

Door de nieuwe regels hoefden kinderen niet meer in de fabrieken te werken. Maar het hielp ook dat er steeds betere machines kwamen, die het werk konden doen dat door kinderen werd gedaan.

De industrialisatie zorgde er ook voor dat er nieuwe technieken kwamen om met glas te werken. De machines namen het zware of saaie werk in de fabriek over, waardoor mensen konden experimenteren met nieuwe vormen en technieken. Zo konden ze nog beter en bijzonderder glas maken, zoals kunstwerken!

Glaskunst in Leerdam

Een van de bekendste kunstenaars die in Leerdam werkten was Andries Copier. Hij ontwierp veel glazen, maar maakte ook kunstwerken van glas. Ook nu nog werken er kunstenaars en glasblazers in de Glasblazerij in Leerdam aan prachtige glaskunstwerken. Kijk maar eens naar de kunstwerken hieronder!

 

  • Bekijk de glaskunstwerken. Welk van deze kunstwerken zou het moeilijkst zijn om te maken, denk je?
  • Welke zou je het liefst zelf willen hebben?

Vooruitgang! Of toch niet?

De industriële revolutie heeft de wereld veranderd. Veel dingen die we nu normaal vinden – zoals fabrieken, machines en vervoer – zijn toen begonnen.

De industrialisatie heeft ons veel gebracht, maar er waren ook veel dingen die niet goed waren. Wat vinden jullie? Lees samen de zinnen hieronder. Ga staan als je het iets goeds vindt en blijf zitten als je het niet goed vindt.

  • Het werk in de fabriek was zwaar en vies.
  • Een machine kan meer flessen maken in een korte tijd.
  • Dankzij de industriële revolutie hebben we nu allerlei handige apparaten.
  • Kunstenaars kunnen meer experimenteren met nieuwe technieken.
  • Kinderen moesten werken in de fabriek in plaats van naar school gaan.
  • De machines nemen het zware werk van mensen en dieren over.

Vooruitgang! Of toch niet?

  • En? Zijn jullie vaker gaan staan of blijven zitten?
  • Wat vinden jullie? Zijn jullie nu blij met de industriële revolutie?

 

Deze lessen zijn onderdeel van het combi-project Cultuurzoekers en Kunstmenu. In het Kunstmenu gedeelte leren jullie meer over glaskunst en gaan jullie op bezoek bij het Nationaal Glasmuseum in Leerdam.