-
Lesdoelen
- Leerlingen reflecteren op het museumbezoek.
- Leerlingen leren over verzet tegen kinderarbeid en het kinderwetje van Van Houten
- Leerlingen maken kennis met glaskunst.
- Leerlingen reflecteren op de positieve en negatieve kanten van de industrialisatie.

In de vorige les zijn jullie naar het Stedelijk Museum Vianen geweest.
Hoe zat het ook alweer?
In de eerdere lessen hebben jullie geleerd over hoe er steeds meer fabrieken kwamen door de industrialisatie en dat er ook kinderen in deze fabrieken moesten werken.
In de eerste les hebben jullie een filmpje gekeken over kinderarbeid. Kijk nu de rest van het filmpje (vanaf 1:10)
Video Kinderarbeid in Nederland
Link naar de video
Van werk naar kunstwerk
Door de nieuwe regels hoefden kinderen niet meer in de fabrieken te werken. Maar het hielp ook dat er steeds betere machines kwamen, die het werk konden doen dat door kinderen werd gedaan.
De industrialisatie zorgde er ook voor dat er nieuwe technieken kwamen om met glas te werken. De machines namen het zware of saaie werk in de fabriek over, waardoor mensen konden experimenteren met nieuwe vormen en technieken. Zo konden ze nog beter en bijzonderder glas maken, zoals kunstwerken!
Glaskunst in Leerdam
Een van de bekendste kunstenaars die in Leerdam werkten was Andries Copier. Hij ontwierp veel glazen, maar maakte ook kunstwerken van glas. Ook nu nog werken er kunstenaars en glasblazers in de Glasblazerij in Leerdam aan prachtige glaskunstwerken. Kijk maar eens naar de kunstwerken hieronder!
Vooruitgang! Of toch niet?
De industriële revolutie heeft de wereld veranderd. Veel dingen die we nu normaal vinden – zoals fabrieken, machines en vervoer – zijn toen begonnen.
De industrialisatie heeft ons veel gebracht, maar er waren ook veel dingen die niet goed waren. Wat vinden jullie? Lees samen de zinnen hieronder. Ga staan als je het iets goeds vindt en blijf zitten als je het niet goed vindt.
Vooruitgang! Of toch niet?
- En? Zijn jullie vaker gaan staan of blijven zitten?
- Wat vinden jullie? Zijn jullie nu blij met de industriële revolutie?
Deze lessen zijn onderdeel van het combi-project Cultuurzoekers en Kunstmenu. In het Kunstmenu gedeelte leren jullie meer over glaskunst en gaan jullie op bezoek bij het Nationaal Glasmuseum in Leerdam.