-
Lesdoelen
- leerlingen leren over de industriële revolutie en de gevolgen van industriële productie voor arbeidsomstandigheden
- maken kennis met de ontwikkeling van de glasindustrie in Vijfheerenlanden
- leerlingen oefenen in het bestuderen van schilderijen en historische foto’s.
- leerlingen leren over en reflecteren op kinderarbeid in fabrieken.
-
Voorbereiding voor de leerkracht
In deze les beginnen jullie met een kijkopdracht aan de hand van de methode Visual Thinking Strategies.
Bij VTS stel je steeds dezelfde drie open vragen, in een vaste volgorde.
- Wat gebeurt er op deze afbeelding?
- Waaraan zie je dat?
- Wat kunnen we nog meer ontdekken?
Als leerkracht ben je de gespreksleider en stimuleer je de leerlingen om nieuwsgierig te zijn, te onderzoeken, op zichzelf te vertrouwen bij het kijken en benoemen van wat ze zien, naar elkaar te luisteren en met respect om te gaan met wat klasgenootjes opmerken. Wil je meer lezen over VTS, lees dan de lesbrief van SLO of ga naar website van VTS Nederland.
Bekijk het schilderij
Kijk een tijdje in stilte naar onderstaand schilderij. Bespreek daarna samen de vragen.

Glasstad Leerdam
Op het schilderij zien we mannen aan het werk in een glasfabriek in Leerdam. Het werd geschilderd door Herman Heijenbrock, een schilder die veel kunstwerken maakte over de industrie in Nederland.
In Leerdam wordt al sinds de 18e eeuw glas gemaakt. Glas wordt gemaakt door een mengsel van zand, kalk en soda te verhitten tot het vloeibaar wordt. Een glasblazer gebruikt zijn adem, gereedschap of een mal om dit glas te vormen. Bijvoorbeeld tot een fles of drinkglas.
Van mens naar machine
Rond 1850 veranderde de wereld razendsnel. Dit kwam door de industrialisatie, oftewel de industriële revolutie. Door de opkomst van (stoom)machines, treinen en grote fabrieken, namen machines steeds meer werk over van mensen en dieren. In plaats van spullen met de hand te maken, werden ze nu in fabrieken gemaakt. Dit was vaak veel sneller en goedkoper, maar maakte het werk voor mensen ook makkelijker.
De eerste machines
Door de industrialisatie veranderde ook het werk van de glasblazer. Steeds meer spullen van glas konden door machines worden gemaakt. Zo konden er bijvoorbeeld in kortere tijd meer glazen flessen gemaakt worden en hadden deze altijd dezelfde vorm.
Bekijk de foto hieronder.
Dit was een van de eerste machines in de glasfabriek in Leerdam. Dankzij deze machine konden er 9 flessen per minuut worden gemaakt, veel meer dan een glasblazer met de hand kon. Nu kunnen machines wel honderden flessen per minuut maken. Wat een verschil hè!

Wat een werk!
De industrialisatie zorgde voor vooruitgang. Zo werd het niet alleen sneller en makkelijker om meer dingen te maken, maar kregen ook veel mensen werk in de fabrieken.
Maar het werk in de fabriek was vaak zwaar en gevaarlijk. Vroeger waren er namelijk nog maar weinig regels voor veiligheid. Ook moesten de mensen vaak lange dagen werken en kregen ze maar weinig betaald.
Bekijk de foto hieronder.
Kinderarbeid
Op de foto zagen jullie net al dat er ook kinderen in de fabriek werkten.
Bekijk samen het filmpje hieronder. (Belangrijk: kijk tot ongeveer 01:10 – in een volgende les kijken jullie de rest.)
Schooltv video: Kinderarbeid in Nederland

Industrie in Vijfheerenlanden
Glas was niet de enige industrie die opkwam in jullie omgeving. In de volgende les gaan jullie naar het Stedelijk Museum Vianen. Hier leren jullie over de verschillende industrieën in de omgeving en ervaren jullie hoe het voor kinderen was om in een fabriek te werken.