Landschap Erfgoed Utrect Bindkracht

Glas, van werk naar kunstwerk

Groep 6

Een kennismaking met de glasindustrie en een bezoek aan het Stedelijk Museum Vianen

  • Projectdoelen

    De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de glasindustrie in Vijfheerenlanden en ontdekken hoe de industrialisatie het glasblazen heeft beïnvloed. Ook onderzoeken ze hoe kinderarbeid een rol speelde in deze industrie. Ten slotte reflecteren op de positieve en negatieve kanten van de industrialisatie en wordt deze industrie gelinkt aan de ontwikkeling van glaskunst.

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Van vroeger naar nu en in de toekomst
    • Beroepen

    Leergebieden:

    • Burgerschap
    • Mens & Maatschappij
    • Kunst & Cultuur
  • Kerndoelen (SLO)
    • PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
    • PO Kerndoel 52:
      De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: burgers en stoommachines.
    • PO Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis.
    • PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Glasblazer aan het werk, Breijer, Charles / Anefo, Nationaal Archief, CC0

Glasindustrie

De leerlingen maken kennis met de ontwikkeling van de (glas)industrie in hun omgeving en de rol van kinderarbeid. In het Stedelijk Museum Vianen ontdekken ze meer over deze geschiedenis en ervaren ze hoe kunstenaars de industrie in beeld hebben gebracht. Daarna gaan ze op bezoek bij het Glasmuseum om hedendaagse glaskunst te ontdekken. Hier introduceert een glaskunstenaar zijn of haar werk en gaan de kinderen daarna op ontdekking in het museum en leren over het ambacht glasblazen en glaskunst.

Dit is een combinatieproject met het Kunstmenu. Het lesmateriaal voor het Kunstmenu gedeelte vind je hier.

  • Partners
    • Stedelijk Museum Vianen
    • Nationaal Glasmuseum
    • Marinke van Zandwijk

    Stedelijk Museum Vianen

    Het Stedelijk Museum Vianen wil graag jongeren interesseren voor kunst, cultuur en historie. Daarom organiseren zij regelmatig educatieve projecten, die begeleid worden door een vaste groep vrijwilligers die vrijwel allemaal een onderwijskundige dan wel pedagogische achtergrond hebben.

    Het museum organiseert jaarlijks verschillende exposities. Daarbij komt een grote verscheidenheid aan kunst- en cultuurvormen aan bod, zodat een breed publiek bereikt kan worden.

    Bekijk de website voor meer informatie.

    Nationaal Glasmuseum

    In 1953 – veertig jaar na het aantreden van directeur P.M. Cochius – werd op een steenworp afstand van de fabriek een glasmuseum ingericht.

    Zeventig jaar later is het museum nog altijd gevestigd in het woonhuis van Cochius, de bevlogen directeur van de Glasfabriek. De aangrenzende villa, waar mededirecteur Bunge woonde, is in 2009 aangekocht voor de noodzakelijk uitbreiding van het museum. Beide villa’s zijn door middel van loopbruggen aan elkaar verbonden. In deze villa’s aan de Linge wordt een deel van de collectie van het Nationaal Glasmuseum getoond.

    Marinke van Zandwijk

    Marinke werkt ongeveer 10 jaar als kunstenaar. In die periode heeft zij zowel autonoom als werk in opdracht gemaakt . Glas is echt haar materiaal. Glas materiaal stelt hoge eisen aan materialenkennis en vakmanschap. Het is juist deze combinatie van ontwerpen en maken die voor Marinke als kunstenaar essentieel is.

  • Aantal lessen

    5 lessen, inclusief 2 bezoeken. In het Cultuurzoekers gedeelte zit een bezoek aan het Stedelijk Museum Vianen. In het Kunstmenu gedeelte zit een bezoek aan het Nationaal Glasmuseum.