Landschap Erfgoed Utrect Bindkracht

Glas, van werk naar kunstwerk

Groep 6

Een kennismaking met de glasindustrie en een bezoek aan het Stedelijk Museum Vianen

De leerlingen maken kennis met de ontwikkeling van de (glas)industrie in hun omgeving en de rol van kinderarbeid. In het Stedelijk Museum Vianen ontdekken ze meer over deze geschiedenis en ervaren ze hoe kunstenaars de industrie in beeld hebben gebracht. Daarna gaan ze op bezoek bij het Glasmuseum om hedendaagse glaskunst te ontdekken.

Dit is een combinatieproject met het Kunstmenu. Indien je school niet deelneemt aan Cultuurzoekers of het Kunstmenu, dan vervalt het bezoek aan respectievelijk het Stedelijk Museum Vianen of aan Het Glasmuseum of we delen jullie in bij de projecten voor de groepen 5. We nemen hierover dan nog contact met je op.

  • Partners
    • Stedelijk Museum Vianen
    • Glasmuseum Leerdam
    • Marinke van Zandwijk
  • Aantal lessen

    4 lessen, inclusief 2 bezoeken aan het Stedelijk Museum Vianen en Het Glasmuseum

  • Thema's & leergebieden

    Thema’s:

    • Van vroeger naar nu en in de toekomst
    • Beroepen

    Leergebieden:

    • Burgerschap
    • Mens & Maatschappij
    • Kunst & Cultuur
  • Kerndoelen (SLO)
    • PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
    • PO Kerndoel 52:
      De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: burgers en stoommachines.
    • PO Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis.
    • PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.