- 
		
		
		Projectdoelen
De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de glasindustrie in Vijfheerenlanden en ontdekken hoe de industrialisatie het glasblazen heeft beïnvloed. Ook onderzoeken ze hoe kinderarbeid een rol speelde in deze industrie. Ten slotte reflecteren op de positieve en negatieve kanten van de industrialisatie en wordt deze industrie gelinkt aan de ontwikkeling van glaskunst.
 - 
		
		
		Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
 - Beroepen
 
Leergebieden:
- Burgerschap
 - Mens & Maatschappij
 - Kunst & Cultuur
 
 - 
		
		
		Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
 - PO Kerndoel 52:
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: burgers en stoommachines. - PO Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis.
 - PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
 
 
	Glasindustrie
De leerlingen maken kennis met de ontwikkeling van de (glas)industrie in hun omgeving en de rol van kinderarbeid. In het Stedelijk Museum Vianen ontdekken ze meer over deze geschiedenis en ervaren ze hoe kunstenaars de industrie in beeld hebben gebracht. Daarna gaan ze op bezoek bij het Glasmuseum om hedendaagse glaskunst te ontdekken. Hier introduceert een glaskunstenaar zijn of haar werk en gaan de kinderen daarna op ontdekking in het museum en leren over het ambacht glasblazen en glaskunst.
Dit is een combinatieproject met het Kunstmenu. Het lesmateriaal voor het Kunstmenu gedeelte vind je hier.