Glas, van werk naar kunstwerk l Bezoek Glasmuseum

Ontwerp jouw glaskunstwerk

60 minuten

  • Lesdoel
    • Leerlingen evalueren het bezoek aan het glasmuseum in Leerdam.
    • Leerlingen verwerken het bezoek en het gesprek met Marinke door zelf een glaskunstwerk te ontwerpen.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Print het werkblad vormen uit. 1 per leerling plus een aantal extra.
    • 1 A4 vel per leerling
    • tekenmateriaal naar keuze. Bijvoorbeeld kleurpotlood of mooi krijt.

     

    • Stimuleer leerlingen om meerdere ontwerpen te maken en zich niet aan het eerste idee vast te houden.
    • Daag leerlingen uit om het tekenmateriaal zorgvuldig en stevig te gebruiken zodat er mooie kleurvlakken ontstaan.
Breijer, Charles / Anefo, Nationaal Archief, CC0

Jullie zijn naar het Nationaal Glasmuseum in Leerdam geweest met de klas. Ook zijn jullie van alles te weten gekomen over de industrialisatie en kinderarbeid in de glasfabrieken. We blikken even terug op jullie bezoek.

  • Wat vond je van het museum? Leg uit.
  • Wat heb je nog onthouden van het verhaal van glaskunstenaar Marinke van Zandwijk?
  • Heb je een kunstwerk gezien wat je heel erg vreemd vond? Vertel aan je klas.
  • Zou je zelf wel eens willen glasblazen? Wat zou je dan willen maken?
Werk van Andries Copier in Booijmans van Beuningen

Ontwerp je eigen glaskunstwerk

Nu is het tijd om met alles wat je hebt gezien en gehoord in het Nationaal Glasmuseum zelf aan de slag te gaan. Ontwerp daarom jouw eigen glaskunstwerk.

  • knip uit het werkblad de vormen
  • Schuif de vormen heen en weer, over elkaar en naast elkaar.
  • Tevreden over je ontwerp? Plak het op een A4.
  • Kleur je ontwerp in met tekenmateriaal.

 

  • Klik op deze balk en lees ontwerptips!
    • Je mag vormen meerdere keren gebruiken, knip er dan een paar extra uit van een ander werkblad.
    • Je mag ook vormen niet gebruiken als je die niet mooi vindt passen bij je ontwerp.
    • Probeer een paar verschillende ontwerpen te bedenken voordat je je definitieve ontwerp gaat opplakken. Je eerste idee is niet altijd het beste idee!
    • Geef stevig kleur aan je ontwerp door goed op het potlood te drukken en netjes te kleuren.
Maak een tentoonstelling van jullie ontwerpen in de klas.